
 
 
 
 
 
 
 

BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION 
 

In the Matter of 
 
Wal-Mart Stores, Inc.        )       MUR 5315 
 
 

STATEMENT OF REASONS  
VICE CHAIRMAN BRADLEY A. SMITH AND  

COMMISSIONERS MICHAEL E. TONER AND DAVID M. MASON∗ 
 
 
 On August 12, 2003, the Commission voted 4-2 to take no action and close the file in this 
matter.  We joined in this vote, but write separately to articulate our support for a more 
straightforward approach to cases raising the press exemption contained in the Federal Election 
Campaign Act of 1971, as amended (“the Act”).  Under the Act, our regulations, and the restraint 
we must exercise congruent with the Constitution’s First Amendment, we should dismiss cases 
that present us with nothing more than a feature in a periodical about a candidate, unless the 
evidence shows that the periodical is owned or controlled by a candidate, political committee or 
political party. 
 

This matter was dismissed pursuant to Heckler v. Chaney, 470 U.S. 821 (1985) on 
August 12, due to its low score in the Commission's Enforcement Priority System (“EPS”).  One 
reason for that low score is that the EPS discounts matters that appear to qualify for the "press 
exemption" of 2 U.S.C. 431(9)(B)(i).  Two Commissioners initially objected on the grounds that 
this case was improperly rated because Source Magazine might not qualify for the press 
exemption.  Other Commissioners believe that cases that qualify for the press exemption should 
be dismissed outright rather than closed pursuant to Heckler.  (see, e.g. Commissioner David 
Mason Additional Statement of Reasons MUR 4689 (Dornan)).  Thus, though partially obscured 
by the Heckler-based dismissal, this case raises the simple yet recurring question of whether a 
magazine story falls within the press exemption. 
 
 In this matter, Wal-Mart and Sam’s Club were accused of making an illegal corporate 
expenditure in a federal campaign. The basis for the complaint was Senate-candidate Elizabeth 
Dole’s cover photograph and the accompanying article in Volume 5 Number 5 (September 2002) 
of Sam’s Club’s Source magazine.  The article described Ms. Dole’s interest in promoting 
literacy.  The article appeared among others describing how to entertain large groups, the 
differences among various cuts of meat, and reflections on September 11, 2001. 
 
                                                 
∗ This Statement of Reasons replaces the original dated August 25, 2003, and contains a technical correction to 
accurately report the Commission vote in this matter. 



Statement of Reasons for MUR 5315 
September 25, 2003 
Page 2 of 5 
 
 

Source was mailed nationally to Sam’s Club members, including about 191,000 in North 
Carolina.  The magazine was also distributed to Sam’s Club stores, including Sam’s Club’s 16 
North Carolina locations, which received 100 copies each.1  The complainants contend that this 
magazine was a prohibited corporate contribution by Wal-Mart and Sam’s Club.  They asserted: 
“The timing – less than two weeks before the Primary Election – was clearly a blatant attempt by 
the nation’s largest corporation to influence North Carolina’s election.”2  They alleged that the 
use of a Dole “campaign portrait” reflects that the article was designed to “boost her candidacy.”  
 
 Wal-Mart Stores, Inc. responded that the decision to write about and to place Ms. Dole on 
the September 2002 cover of Source was made in October 2001 “without any consideration of 
her candidacy for the U.S. Senate whatsoever and with absolutely no intention to aid her 
campaign.”  Previous issues of Source had pictures and interviews with “celebrities” and the 
September 1999 issue featured George H.W. Bush and Barbara Bush; September 2000 had a 
“lead article” on literacy.  There was no issue for September 2001.  The Wal-Mart response 
noted that a photograph with a child wearing a Dole sticker was used because it fit with a 
quotation from Ms. Dole about children.  Finally, the Wal-Mart response concluded that Source 
is within the scope of the press exception, had been published since October 1998, and the 
publication was “every bit as much a publication as Newsweek, the National Geographic, or 
Smithsonian.” 3 
 
 Under the Federal Election Campaign Act, corporations are prohibited from making 
“expenditures.”  2 U.S.C. 441b.  The term “expenditure” is defined broadly as “any purchase, 
payment, distribution, loan, advance, deposit, or gift of money or anything of value, made by any 
person for the purpose of influencing any election for Federal office . . .”  431(9)(A)(i).  But the 
law contains a number of exceptions to this sweeping definition, the first being for “any news 
story, commentary, or editorial distributed through the facilities of any broadcasting station, 
newspaper, magazine, or other periodical publication, unless such facilities are owned or 
controlled by any political party, political committee, or candidate [.]”  431(9)(B)(i).  Our 
regulations similarly provide that “[a]ny cost incurred in covering or carrying a news story, 
commentary, or editorial by any broadcasting station … newspaper, magazine, or other 
periodical publication is not an expenditure unless the facility is owned or controlled by any 
political party, political committee, or candidate . . .”  11 C.F.R. 100.132. 
 

We believe this case should be readily dismissed under the press exemption, because 
Source was a periodical and was not owned or controlled by a political party, political committee 

                                                 
1 This distribution information is from a letter from Thomas J. Cooper, Sam’s Club counsel, dated Sept. 5, 2002, 
received before the complaint was filed.   
2 The North Carolina primary, originally scheduled for May 7, 2002, was rescheduled as a result of court challenges 
to legislative redistricting.  On July 17, 2002, the North Carolina State Board of Elections adopted a schedule with 
the new primary date, September 10, 2002.  NC State Board of Elections Memorandum 2002-14. 
3  Dole 2002 also filed a response in which they contended that the Commission should find no reason to believe that 
a violation had occurred because (1) the article lacked express advocacy, did not reference Ms. Dole’s candidacy, 
and was therefore not a corporate expenditure in connection with an election to political office; 2 U.S.C. § 441b(a); 
and (2) Sam’s Club, as a membership organization, has free reign to communicate to its members under 2 U.S.C. 
§ 431(9)(B)(iii) and 11 C.F.R. § 114.3(a).  Both these arguments may also have merit, but we focus here on the press 
exemption element of this case in an effort to provide needed clarity in an important area of the law. 



Statement of Reasons for MUR 5315 
September 25, 2003 
Page 3 of 5 
 
 
or candidate.  Yet to some of our colleagues it seems the inquiry is not so straightforward.  But 
we believe any other analysis that scrutinizes attributes or motives of publications in a 
necessarily ad hoc fashion adds complexity, and with that, uncertainty to the law.  
 

Our approach in the past has been unnecessarily complicated.  For example, the 
analysis in MUR 3607 (Northwest Airlines, Inc.) provides an illustration. 4  There, the 
Commission voted to find no reason to believe that Northwest Airlines, Inc. violated the 
Act’s ban on corporate contributions by printing and distributing its in-flight magazine 
WorldTraveler, which contained a flattering profile of then Senator Robert Kasten. The 
General Counsel’s Report concluded that several factors justified its recommendation that 
the Commission find that the articles were covered by the media exemption: the 
magazine was in bound pamphlet form, was published monthly, generated advertising 
revenue, contained articles of news and entertainment on a variety of topics, and its 
publisher was neither a political party, committee, or candidate, nor under their control.   

 
We do not see where the Act instructs us to determine, as in MUR 3607, whether a 

publication is entitled to protection under the press exemption by considering binding, frequency 
of publication, revenue, or content.  Respondents like Sam’s Club and Wal-Mart should not feel 
compelled to defend against complaints by divulging irrelevant decision-making or other private 
business information related to their magazine.  The better view is that the press exemption 
applies broadly to periodical publications unless they are owned or controlled by a political 
party, political committee, or candidate as defined in FECA.5 

 
We see no justification for a narrower application of the exemption grounded in a notion 

that some publishers are bona fide while others are not.  Moreover, extending our scrutiny in that 
manner creates its own set of problems.  We do not think the Commission should consider 
whether a publisher makes a profit from its publications. If that were the standard, then many 
prominent “think magazines” that are significant in the Washington debate would not qualify for 
the press exemption.6  We cannot see much sense in an exemption that would protect People but 
not The New Republic, The Weekly Standard, Harper’s or The American Prospect.  Nor should 
the Commission examine whether the publication has paid subscribers.  If we did, then the free 
weekly newspapers commonly found in most urban areas and college towns would be rejected.  
Nor should we require that the parent corporation be a media company, for we doubt General 
Electric fits that requirement, despite its ownership of NBC, yet its stations, cable channels and 
network should be entitled to the protection of the exemption.  If we used commercial 
advertising as the criteria, then Consumer’s Reports and some professional journals fall outside 
the exemption.  If we exclude from the press exemption magazines sent only to “members” then 
National Geographic and Smithsonian would be unprotected.  We are convinced that the 
Commission’s standard should be simple, objective, and grounded in the statute.  That is, when 

                                                 
4 Commission Certification in MUR 3607 dated Nov. 12, 1993; Commissioners Aikens, Elliott, McDonald, Potter, 
and Thomas voted affirmatively; Commissioner McGarry did not cast a vote. 
5 We also believe the additional factors considered in previous Advisory Opinions unnecessarily complicate our 
press exemption analysis.  See 1996-41, 1996-48, 1996-16.   
6 See, e.g., David Carr, A Magazine’s Radical Plan: Making a Profit, New York Times (Aug. 4, 2003). 



Statement of Reasons for MUR 5315 
September 25, 2003 
Page 4 of 5 
 
 
considering a periodical, unless we find ownership or control by a political party, committee, or 
candidate, the press exemption applies. 
 
 To the extent we have guidance from the courts on how to proceed, we read the cases as 
congruent with our analysis.  The one FECA-based Supreme Court decision considering a 
publisher that was not a conventional press entity is FEC v. Massachusetts Citizens for Life, 479 
U.S. 238 (1986).7  There, the Supreme Court determined that a special edition of the group’s 
newsletter that did not conform to past issues did not fall within the exemption.  Although the 
group published a newsletter irregularly for six previous years, the “special edition” at issue in 
the case was not written by regular staff, did not use the newsletter masthead, was not distributed 
through the regular channels, and did not feature a volume number or issue number that would 
show it to be an issue of the group’s periodical.    479 U.S. at 242-43.8  The Court did not reach 
the issue of whether the newsletter in its ordinary periodical form would be exempted.   
 

The instruction we draw from MCFL is that the special production of the newsletter in 
that case caused the issue to fall outside the protection of the press exemption.  As we read this 
case, these factors are properly evaluated to determine whether a document is, in fact, a 
“periodical.”  None of these kinds of questions was raised against the Sam’s Club Source 
magazine.9 
 

The Supreme Court has ruled in other cases that the First Amendment requires an 
unfettered press.  In Miami Herald Pub. Co. v. Tornillo, Justice Burger, writing for the Court, 
observed that "[i]t has yet to be demonstrated how governmental regulation . . . can be exercised 
consistent with First Amendment guarantees of a free press as they have evolved to this time."  
418 U.S. 241, 258 (1974).  Properly understood, the Constitution’s protection applies not just to 
conventional press entities, but publishers generally.  “The press does not have a monopoly on 
either the First Amendment or the ability to enlighten.” First National Bank of Boston v. Bellotti, 
435 U.S. 765, 782; see also 435 U.S. at 798-800 (1978) (Burger, J. concurring with historical 
analysis).   

 
Particularly distasteful from a First Amendment perspective is what Justice Burger 

identified in his Bellotti concurrence as the problem of “definition:”   
 
The very task of including some entities within the “institutional press” while 
excluding others, whether undertaken by legislature, court, or administrative 
agency, is reminiscent of the abhorred licensing system of Tudor and Stuart 
England – a system the First Amendment was intended to ban from this country.   
 

                                                 
7 Courts have considered the application of the press exemption to conventional press entities in Reader’s Digest 
Ass’n v. FEC, 509 F. Supp. 1210, 1215 (S.D.N.Y. 1981) and FEC v. Phillips Publ’g, Inc., 517 F. Supp. 1308, 1312 
(D.D.C. 1981). 
8 See also United States v. CIO, 335 U.S. 106 (1948) (interpreting Corrupt Practices Act). 
9 Before MCFL, The Commission also considered the scope of “periodical” in its Funding and Sponsorship of 
Federal Candidate Debates rulemaking, see 44 Fed. Reg. 76,734, 76, 735 (Dec. 27, 1979) (Explanation and 
Justification). 



Statement of Reasons for MUR 5315 
September 25, 2003 
Page 5 of 5 
 
 
435 U.S. at 801.  Justice Kennedy, in his dissent in Austin v. Michigan Chamber of Commerce 
(joined by Justices O’Conner and Scalia), made a similar observation regarding a government 
agency’s capacity to choose among speakers: 
 

There can be no doubt that if a State were to enact a statute empowering an 
administrative board to determine which corporations could place advertisements 
in newspapers and which could not . . . the statute would be held unconstitutional. 

 
494 U.S. 652, 700-01 (1990).   
 

Our interpretation of the press exemption flows from the restraint the Court tells us the 
Commission should exercise in this area of critical First Amendment concern.  While MCFL 
shows that assessing the legitimacy of a document as a “periodical” may be necessary, in general 
the press exemption should be broadly construed to insulate the content of publications (and 
editorial judgment of publishers) from regulation. 

 
In our view, dismissal in MUR 5315 is dictated by the statute and the constraints we face 

under the Constitution.  The Commission should declare that a story – no matter how 
complimentary, critical, or “political” and without reference to motive, intent, or publisher’s 
viability – published in a periodical, is protected by the press exemption and therefore is not an 
expenditure under the Act.  It only could become an expenditure if the periodical is owned or 
controlled by a political party, political committee, or candidate.   
 
September 25, 2003 
 
 
 
_________________________________  _________________________________ 
Bradley A. Smith     David M. Mason 
Vice Chairman     Commissioner 
 
 
 
________________________________   
Michael E. Toner         
Commissioner 


