
BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION 

In the Matter of  ) 
) 

John Kobylt ) 
Ken Chiampou ) MUR 5569 
KFI AM-640 ) 
Cynthia Matthews ) 
Committee to Elect Cynthia Matthews ) 
Kinde Durkee, in his official capacity as treasurer ) 

STATEMENT OF REASONS OF CHAIRMAN MICHAEL E. TONER AND 
COMMISSIONERS DAVID M. MASON AND HANS A. von SPAKOVSKY 

The National Republican Congressional Committee filed the complaint in this matter 
alleging that Respondents violated the Federal Election Campaign Act (“FECA”), 2 U.S.C. § 431 
et seq. The Commission voted unanimously to adopt the Office of General Counsel (“OGC”) 
recommendation to (1) find no reason to believe Respondents violated FECA and (2) close the 
file.1 

While we agree with the recommendation, we write separately to clarify why the press 
exemption applies because the standard is easier to meet than the OGC analysis2 might suggest 
and does not require any content analysis of the radio shows. Cf. In re Dave Ross et al., MUR 
5555, Statement of Reasons (“SOR”) of Chairman Toner and Comm’rs Mason and von 
Spakovsky at 1 (March 17, 2006). 

I. BACKGROUND 

John Kobylt and Ken Chiampou host the John and Ken Show, a radio talk show on KFI 
AM-640 in Burbank, California,3 that covers current events, politics, public policy, and other 
social and cultural topics.4  The station is owned by Capstar Radio Operating Company, which is 

1 First General Counsel’s Report (“GCR”) at 11 (Jan. 10, 2006). Voting affirmatively were Chairman Toner, Vice 
Chairman Lenhard, and Commissioners Mason, von Spakovsky, Walther, and Weintraub. 

2 Id. at 5-10. 

3 Id. at 1, 3. 

4 Id. at 7 (quoting KFI Resp. at 3). 



Statement of Reasons in MUR 5569 
Page 2 of 3 

owned by Clear Channel Communications Corporation, Inc.5  No political party, political 
committee, or candidate owns or controls the station.6  KFI’s signal reaches the district that 
Congressman David Dreier represents in the United States House of Representatives. Dreier was 
a candidate in 2004, and his opponent was Respondent Cynthia Matthews.7 

In the months before the 2004 election, Kobylt and Chiampou expressly advocated the 
defeat of Dreier and Congressman Joe Baca during the show. Kobylt and Chiampou 
characterized this effort as “political human sacrifices.” They also expressly advocated the 
election of Respondent Matthews.8  This extended to the station’s and the show’s websites.9  The 
complaint alleges that during an interview, Kobylt and Chiampou invited Matthews to give her 
website to get volunteers, money, and other support. In response, she provided her website and 
other contact information. On one occasion, Kobylt and Chiampou did a remote broadcast – 
called a “‘Fire Dreier’ Rally” and a “Political Human Sacrifice Rally” – from outside Dreier’s 
congressional-district office, where they interviewed Matthews.10  The complaint alleges that on 
another occasion, they did a remote broadcast – another “political human sacrifice” – from 
Baca’s “backyard.”11 

The complaint has multiple allegations of illegal contributions and expenditures and 
asserts, without citation, that the express advocacy alleged in the complaint does not fall within 
the press exemption.12 

II. DISCUSSION 

All of the allegations in this matter involve (1) a “cost incurred in covering or carrying a 
news story, commentary, or editorial” (2) carried or covered by a radio station, and (3) the 
facilities are not “owned or controlled by any political party, political committee, or 
candidate … .” 11 C.F.R. § 100.73. 

Under 2 U.S.C. § 431(9)(B), all of the allegations (1) involve a “news story, commentary, 
or editorial” (2) distributed through a radio station’s facilities, and (3) the facilities are not 
“owned or controlled by any political party, political committee, or candidate ….” Once those 
facts were established, this should have ended the investigation of this matter. 

5 Id. at 3. 

6 Id. at 6. 

7 Id. at 3. 

8 Id. 

9 Id. at 4. 

10 Id. 

11 Id. at 5 (citing Compl. Exh. 2). 

12 Compl. at 4 (Oct. 14, 2004). 



Statement of Reasons in MUR 5569 
Page 3 of 3 

Some facts that may be tempting to consider do not affect whether the press exemption 
applies. See Ross, SOR of Chairman Toner and Comm’rs Mason and von Spakovsky at 3. For 
reasons stated in Ross, id. at 3-6, in applying the press exemption, the political content of the 
show13 is immaterial. The OGC analysis also noted that Kobylt and Chiampou have “staged and 
broadcast public rallies on several occasions” before the remote broadcast outside Dreier’s 
office.14  Under different facts, the Commission might need to distinguish a remote broadcast 
from a political rally. While the history of remote broadcasts here makes this issue an easy call, 
the fact that a broadcaster had never done such a remote broadcast would not necessarily remove 
such a broadcast from the press exemption. Otherwise it may be difficult for a press entity that 
has never done such a remote broadcast to start doing them without running outside the 
protection of the press exemption. 

III. CONCLUSION 

For the foregoing reasons, the Commission was correct in finding no reason to believe 
and closing the file in this matter. 

March 17, 2006 


___________________________________ 

Michael E. Toner 

Chairman 


__________________________________ 

David M. Mason 

Commissioner 


___________________________________ 

Hans A. von Spakovsky 

Commissioner 


13 GCR at 7. 

14 Id. at 9. 


