Statement of Reasons in MUR 5569

Page 3 of 3

BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION

In the Matter of




)








)
John Kobylt





)

Ken Chiampou




)

MUR 5569
KFI AM-640





)

Cynthia Matthews




)

Committee to Elect Cynthia Matthews

)
Kinde Durkee, in his official capacity as treasurer
)
STATEMENT OF REASONS OF CHAIRMAN MICHAEL E. TONER AND COMMISSIONERS DAVID M. MASON AND HANS A. von SPAKOVSKY

The National Republican Congressional Committee filed the complaint in this matter alleging that Respondents violated the Federal Election Campaign Act (“FECA”), 2 U.S.C. § 431 et seq.  The Commission voted unanimously to adopt the Office of General Counsel (“OGC”) recommendation to (1) find no reason to believe Respondents violated FECA and (2) close the file.


While we agree with the recommendation, we write separately to clarify why the press exemption applies because the standard is easier to meet than the OGC analysis
 might suggest and does not require any content analysis of the radio shows.  Cf. In re Dave Ross et al., MUR 5555, Statement of Reasons (“SOR”) of Chairman Toner and Comm’rs Mason and von Spakovsky at 1 (March 17, 2006).
I.  BACKGROUND

John Kobylt and Ken Chiampou host the John and Ken Show, a radio talk show on KFI AM-640 in Burbank, California,
 that covers current events, politics, public policy, and other social and cultural topics.
  The station is owned by Capstar Radio Operating Company, which is owned by Clear Channel Communications Corporation, Inc.
  No political party, political committee, or candidate owns or controls the station.
  KFI’s signal reaches the district that Congressman David Dreier represents in the United States House of Representatives.  Dreier was a candidate in 2004, and his opponent was Respondent Cynthia Matthews.


In the months before the 2004 election, Kobylt and Chiampou expressly advocated the defeat of Dreier and Congressman Joe Baca during the show.  Kobylt and Chiampou characterized this effort as “political human sacrifices.”  They also expressly advocated the election of Respondent Matthews.
  This extended to the station’s and the show’s websites.
  The complaint alleges that during an interview, Kobylt and Chiampou invited Matthews to give her website to get volunteers, money, and other support.  In response, she provided her website and other contact information.  On one occasion, Kobylt and Chiampou did a remote broadcast – called a “‘Fire Dreier’ Rally” and a “Political Human Sacrifice Rally” – from outside Dreier’s congressional-district office, where they interviewed Matthews.
  The complaint alleges that on another occasion, they did a remote broadcast – another “political human sacrifice” – from Baca’s “backyard.”


The complaint has multiple allegations of illegal contributions and expenditures and asserts, without citation, that the express advocacy alleged in the complaint does not fall within the press exemption.
  
II.  DISCUSSION
All of the allegations in this matter involve (1) a “cost incurred in covering or carrying a news story, commentary, or editorial” (2) carried or covered by a radio station, and (3) the facilities are not “owned or controlled by any political party, political committee, or candidate … .”  11 C.F.R. § 100.73.

Under 2 U.S.C. § 431(9)(B), all of the allegations (1) involve a “news story, commentary, or editorial” (2) distributed through a radio station’s facilities, and (3) the facilities are not “owned or controlled by any political party, political committee, or candidate ….”   Once those facts were established, this should have ended the investigation of this matter.

Some facts that may be tempting to consider do not affect whether the press exemption applies.  See Ross, SOR of Chairman Toner and Comm’rs Mason and von Spakovsky at 3.  For reasons stated in Ross, id. at 3-6, in applying the press exemption, the political content of the show
 is immaterial. The OGC analysis also noted that Kobylt and Chiampou have “staged and broadcast public rallies on several occasions” before the remote broadcast outside Dreier’s office.
  Under different facts, the Commission might need to distinguish a remote broadcast from a political rally.  While the history of remote broadcasts here makes this issue an easy call, the fact that a broadcaster had never done such a remote broadcast would not necessarily remove such a broadcast from the press exemption.  Otherwise it may be difficult for a press entity that has never done such a remote broadcast to start doing them without running outside the protection of the press exemption.
III.  CONCLUSION

For the foregoing reasons, the Commission was correct in finding no reason to believe and closing the file in this matter.
March 17, 2006
___________________________________

Michael E. Toner

Chairman
__________________________________



David M. Mason

Commissioner

___________________________________

Hans A. von Spakovsky

Commissioner
� First General Counsel’s Report (“GCR”) at 11 (Jan. 10, 2006).  Voting affirmatively were Chairman Toner, Vice Chairman Lenhard, and Commissioners Mason, von Spakovsky, Walther, and Weintraub.





� Id. at 5-10.





� Id. at 1, 3.





� Id. at 7 (quoting KFI Resp. at 3).





� Id. at 3.





� Id. at 6.





� Id. at 3.





� Id.





� Id. at 4.





� Id.





� Id. at 5 (citing Compl. Exh. 2).





� Compl. at 4 (Oct. 14, 2004).





� GCR at 7.





� Id. at 9.








PAGE  

