FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINCTONS DC 20401

THIS IS THE BEGINNING OF MR # _371n

DATE FILMED Qéiéj_ CAMERA NO. ‘_-]
caEraMaN £, 8.9,




" PEDERAL ELECTION COMMISSION

William D. White

o > petitioner, ! mup\ —5,7 , O

Senator Arlen Specter
WPXI Television Channel 1&, l
respondents,

COMPLAINT

The above named respondents produced and distributed a program
on behalf of Incumbent Senate Candidate Arlen Specter which is an
in<kind and a prohibited contribution to the campaign of Mr.
Specter.

2 U.8,.C. 431(8) - §100.7(a)(1) defines a contribution as
"...anything of value made by any person for the purpose of
influencing any election for federal office,..".

2 U.8.C. 431(8) - $100.7(a)(E)(ii1)(A) defines anything of
value as including "all in-kind contributions"™ and that "the
provision of any goods or services without charge or at a charge
vhich is less than the usual and normal charge for such goods or
services is a contribution." Examples cited in this regulation of
goods and services include "facilities, equipment, supplies,
personnel, advertising services, membership lists..."

In coordination with the Specter campaign, WPXI produced a
live, hour-long telephone interview format program which wvas ailred
during the time segment normally reserved for a saturday news
broadcast. This program featured only Arlen Specter and was hosted

smployee of WPXI. WPXI refused to provide a similar or
format presentation by the petitioner in spite of
numer ou: regquesctcs.

WPXI provided advertising time during the well publicized
program 0o V ious commercial advertisers. As such, these
advertisers have ntributed to the election campaign of Mr.
Specter by paving a portion of the production and distribution
‘0osts of the program in exchange for advertising time.

Although WPXI characterizes this broadcast as a news event,
it still represents a substantial contribution to the campaign of
a4 clearly identified candidate.

As a news event, there was no attempt made to provide the

"reasonably egqual coverage to all opposing candidates in the

Paqge(l)




®® w

circulation or listening area® reguired under § 100.7(b)(2)(i1) to
exempt the event from contribution reporting requirements.

Additionally, WPXI gave substantial numbers of promotioral
announcements to the event and frequently featured Mr. Specter in
their news reporting of the U.S. Senate campaign wvhile
deliberately omitting all mention of the petitioner in news
broadcasts about the U.S. Senate campaign.

As an FCC licensee and business organization not registered
with the Federal Election Commission as a political organization,
wPXI is prohibited from making political contributions to specific

candidates under these circumstances.

A copy of this complaint has been served, via First Class
United States Mall, postage pre-pald, on November 16, 1992 to the
folloving;

John Howell, General Manager
XI Television Channel 11
Television Hill

ttsburqgqgh, Pa. 15214
Senator Arlen Specter
*jttsburgh Area Office

Liberty Avenue
tsburqh, Pa. 15230

oreqoing 1s correct and

17

'/. r
ZJL&—E'L{ ))LZAJ-\,.J

‘ / "‘flz

iﬁyédi S,\J<£ PR
J Nore e
Susan E Stamn., Notary Public

Pimstugr, Alegheny Courty

ey LOFE . e Sexd TS *d

RA, ™

oW, Pormsynana ASSocon of FNomres

Page(2)




FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGTON, D.C. 20463

November 24, 1992

William D. White
16 East Manilla Avenue
Pittsburgh, PA 15220

MUR 3710
Dear Mr. White:

This letter acknowledges receipt on November 19, 1992, of
your complaint alleging possible violations of the Federal
Election Campaign Act of 1971, as amended ("the Act"), by The
Honorable Arlen Specter, Citizens for Arlen Specter and Stephen
J. Harmelin, as treasurer, and WPXI (Channel 11). The
respondents will be notified of this complaint within five days.

You will be notified as soon as the Federal Election
Commission takes final action on your complaint. Should you
receive any additional information in this matter, please
forward it to the Office of the General Counsel. Such
information must be sworn to in the same manner as the original
complaint. We have numbered this matter MUR 3710. Please refer
to this number in all future correspondence. For your
information, we have attached a brief description of the
Commission’'s procedures for handling complaints.

Sincerely,

E. Klein
Assistant General Counsel

Enclosure
Procedures




i

A {1y b Wi
- -4 r‘-,, T i “" A

FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGTON, DC 20463

November 24,

1992

Stephen J. Harmelin, Treasurer
Citizens for Arlen Specter

6th & Walnut Streets

Suite 860

Curtis Center

Philadelphia, PA 19106

MUR 3710

Harmelin:

Dear Mr.

The Federal Election Commission received a complaint which
indicates that Citizens for Arlen Specter ("Committee") and you,
LY as treasurer, may have viclated the Federal Election Campaign
Act of 1971, as amended ("the Act"™). A copy of the complaint is
enclosed. We have numbered this matter MUR 3710. Please refer
to this number in all future correspondence.

Under the Act, you have the opportunity to demonstrate in
writing that no action should be taken against the Committee and
you, as treasurer, in this matter. Please submit any factual or
legal materials which you believe are relevant to the
Commission’s analysis of this matter. Where appropriate,
statements should be submitted under oath. Your response, which
should be addressed to the General Counsel’s Office, must be

) submitted within 15 days of receipt of this letter. If no
response is received within 15 days, the Commission may take
further action based on the available information.

This matter will remain confidential in accordance with
2 U.S.C. § 437g(a)(4)(B) and § 437g(a)(12)(A) unless you notify
the Commission in writing that you wish the matter to be made
public. If you intend to be represented by counsel in this
matter, please advise the Commission by completing the enclosed
form stating the name, address and telephone number of such
counsel, and authorizing such counsel to receive any
notifications and other communications from the Commission.




L v ot - -

Stephen J. Harmelin, Treasurer
Citizens for Arlen Specter
Page 2

If you have any questions, please contact Craig D. Reffner,
the attorney assigned to this matter, at (202) 219-3400. For
your information, we have enclosed a brief description of the
Commission’s procedures for handling complaints.

Sincerely,

L E. Klein
Assistant General Counsel
Enclosures
1. Complaint
2. Procedures
3. Designation of Counsel Statement

cc: The Honorable Arlen Specter




o W 4 o R
1 . - L}
, . a "

FEDERAL ELECTION COMMISSION
WASHINGTON, D C 20463

November 24, 1992 !

The Honorable Arlen Specter
United States Senate

303 Hart Senate Office Building
Washington, DC 20510

RE: MUR 3710

Dear Mr. Specter:

The Federal Election Commission received a complaint which
indicates that you may have violated the Federal Election

I Campaign Act of 1971, as amended ("the Act”). A copy of the

complaint is enclosed. We have numbered this matter MUR 3710.

Please refer to this number in all future correspondence.

Under the Act, you have the opportunity to demonstrate in
- writing that no action should be taken against you in this
matter. Please submit any factual or legal materials which you

N believe are relevant to the Commission’s analysis of this

e matter. Where appropriate, statements should be submitted under
oath. Your response, which should be addressed to the General

) Counsel’'s Office, must be submitted within 15 days of receipt of
this letter. If no response is received within 15 days, the

- Commission may take further action based on the available
information.

This matter will remain confidential in accordance with
2 U.5.C. § 437g(a)(4)(B) and § 437g(a)(12)(A) unless you notify
the Commission in writing that you wish the matter to be made
public. If you intend to be represented by counsel in this
matter, please advise the Commission by completing the enclosed
form stating the name, address and telephone number of such
counsel, and authorizing such counsel to receive any
notifications and other communications from the Commission.




1 i |
A T i » Lie)
& o
- ey P .
. .'

The Honorable Arlen Specter
Page 2

If you have any questions, please contact Craig D. Reffner,
the attorney assigned to this matter, at (202) 219-3400. For
your information, we have enclosed a brief description of the
Commission’s procedures for handling complaints.

Sincerely,

—Z

sa E. Klein
Assistant General Counsel
Enclosures
1. Complaint
2. Procedures
3. Designation of Counsel Statement




gaad ioad ot o
Ly | i
= 3
-

FEDERAL ELECTION COMMISSION
WASHINGTON, D C 20463

November 24, 1992

WPXI (Channel 11)
11 Television Hill
Pittsburgh, PA 15214

MUR 3710

Dear Sir of Madam:

The Federal Election Commission received a complaint which
indicates that WPXI (Channel 11) may have violated the Federal
Election Campaign Act of 1971, as amended ("the Act"). A copy
of the complaint is enclosed. We have numbered this matter
MUR 3710. Please refer to this number in all future
correspondence.

Under the Act, you have the opportunity to demonstrate in
writing that no action should be taken against WPXI (Channel 11)
in this matter. Please submit any factual or legal materials
which you believe are relevant to the Commission’s analysis of
this matter. Where appropriate, statements should be submitted
under oath. Your response, which should be addressed to the
General Counsel’s Office, must be submitted within 15 days of
receipt of this letter. If no response is received within 15
days, the Commission may take further action based on the
available information.

This matter will remain confidential in accordance with
2 U.S.C. § 437g(a)(4)(B) and § 437g(a)(12)(A) unless you notify
the Commission in writing that you wish the matter to be made
public. If you intend to be represented by counsel in this
matter, please advise the Commission by completing the enclosed
form stating the name, address and telephone number of such
counsel, and authorizing such counsel to receive any
notifications and other communications from the Commission.




o . ”

WPXI (Channel 11)
Page 2

If you have any questions, please contact Craig D. Reffner,
the attorney assigned to this matter, at (202) 219-3400. For
your information, we have enclosed a brief description of the
Commission’s procedures for handling complaints.

Sincerely,

Lisa®“E. Klein

Assistant General Counsel
Enclosures

1. Complaint
2. Procedures
3. Designation of Counsel Statement




CU""HSS;O"“

OBERMAYER, REBMANN, MAXWELL & HIPPEL MAIN Copy ooy
PACHARD BUILDING - l4TH FLOOR UE
m':‘m m‘;m S.E. CORNER IBTH AND CHESTNUT STREETS iﬁ:ﬂ‘o AH 'SZ
[ 3 nn.er = m: BOTwATY PriLapELPHIA, Pa. 19102-2688 FRANE £ MaNN, .

AR A LUBLIN

CHARLES M. GOLDEN SAMES W. BAUMBACH .
THOMAS A LEONARD STEPHIN O. SCrmgn tsans .o TWO KINGE
UOURS . RUPPRINAN JOSEPH U MEGOVENN & + + HIGHAY WEST
JOSEPH P DOUGHIN JULIUS M. STEWNEN HADDONFALD, & O8033
PALL 5. DIAMOND LAWRENCE J. TABAS (808 res 3300
ANN G. VERBER DOUGLAS A CROCKETT
JEFFREY & BATOFY® W ATLEE DAVIS. @***
SCOTT £ DENMAN PAUL N, ALLEN st
VICTOR ALAN ¥ OUNG ANASTASIUS EFSTRATIADES + FAIRLESSE LS, PA. 19020
CATHLEEMN C. MY CRS JERALD S BATOSF @) oan wne
CHARLES 3. &. SCubien ALLEN WEINBERG
MICHAEL C MsCramtan LARSY BLSNOFT
AUTH AUDBARG Wi Sy, MICHALL B WS T ¢ ¢ 5
DANIEL P. FIeEDaN* JOHN €. BT AN RECT DIAL: 885-
MCHARD B. LIkl MARIOMIE M. GORDON
WALLIAM J. LEOSARD WONNE LSOO
J. ROBERT STOLTIFUS SACOUELING T, Sresi i
L. EFNC SATHER N EDMOND M. GEORGE *
BLTH GOUDON FReg oL n CLZABET™ D. SV
SAMES R THOMPRON" MICHOLAS ROOUSLENRO"
JOMATHAN 1. MEWRAN > THOMAS . WiLD*
ELIZABET™ A LLOYD STEVEN A HABEN + =3
IS MOGER A CAMERON* DENISE . CANUSO* o -
JOMN V. O HARA* SOLL & SPVACR N 9‘
O MADELANE MrLLgA* SUSAN M. ST GINDA* =
—  JOvN 0. BENSON® CATHEIRSE T v g ~ oy
RS TEN WL TR SULIT A WALLIAMSON* '-3, -
"y . December 11, 1992 et 5
R
-« ey
ALSO MUMB® OF wOW JIRSEY BAR M
D % ALSO MEMEER OF OO Ban - 33
T ALSO MEMBER OF D.C. BAR = S
o * ALSO MOMBER OF M) AR AND D.C. BAR 3
T %4+ ALSO MEMEER OF N B FLOMODA BAR .:. E
44 ALSO MEMBIR DO AND MASSACHUSETTS BAR = =
i v .;&’
¥
VIA FEDERAL EXPRESS =

Lisa E. Klein, Esquire
Assistant General Counsel
Federal Election Commission

- 999 E Street, N.W.

Washington, D.C. 20463

Re: MUR 3710

Dear Ms. Klein:

On behalf of the Citizens For Arlen Specter ("CAS"), I am
writing in response to your November 14, 1992 letter.

William Wwhite =-- apparently an unsuccessful senatorial
candidate ~--  “"complains®™ that CAS received an "in-kind
contribution® purportedly "prohibited"®™ by law when WPXI-TV
"produced a live, hour-long telephone interview program" featuring
Senator Specter. See 2 U.S.C. §431(8). The Federal Election
Commission's ("the Commission's") regulations explicitly provide
that the costs incurred by the kind of news program at issue here




OBERMAYER, REBMANN, MAXWELL .L

TO: Lisa E. Klein, Esquire
December 11, 1992
Page 2

are neither "contributions" nor "expenditures" within the meaning
of the Federal Election Campaign Act. 11 C.F.R. §§100.7(b)(2),
100.8(b)(2). See 2 U.S.C. 8§431(9)(B). Indeed, any contrary
suggestion would imperil legitimate news coverage and public debate
respecting federal elections and thus certainly violate the
Constitution. See generally

Tennessee, 731 S.w.2d 897, 905 (Tenn. 1987).

Accordingly, because it is manifest that CAS has complied with
the law, the Commission should immediately dismiss the White
complaint.

Respectfully,

Fi,AJL..z-:th«mn./{

Paul 8. Diamond




STATEMENT OF DESIGNATION OF COUNSEL

Paul S. Diamond, Esquire

Mur 3710
NANME OF COUNSEL:

ADDRESS: Obermayer, Rebmann, Maxwell & Hippel

14th Floor, Packard Building

Philadelphia, PA 19102 -2688

TELEPHONE:( 215 )_665-3000

The above-named individual is hereby designated as ay
counsel and is authorized to receive any notifications and other

communications froa the Commission and to act on my behalf

befcre the Commissicn.

12/11/92 ' (thchcﬂ-TquugiL@Aﬁ_.

Dace Signacure

Citizens for Arlen Specter

RESFONDENT'S NAME:
Patrick L. Meehan, Esquire

By:
Campaign Manager

ADDRESS:
8th Floor, Curtis Center

Philadelphia, PA 19107

215 ) 574-1992




v 11 Television Hill
e o ¥ L Pattsburgh. PA 15204 14em
m J12 2371100
o = e . \ FAX 412 323087

a8 . Pirtrsburgh

Craig D. Reffner

Federal Election Commission
999 E Street, N.W.
Washington, D.C. 20463

RE: MURs 3709 and 3710
Dear Mr. Reffner:

By letters dated November 24, 1992, received by my office on November 30, 1992, Lisa
Klein, Assistant General Counsel of the Federal Election Commission, advised me that Mr. William D.
White had filed two compiaints with the Commission alleging that Television Station WPXI had violated
federal election law through its news coverage of Pennsylvania's recent Senate race between incumbent
Republican Senator Arien Specter and Democratic challenger Lynn Yeakel. I understand that you have
been assigned both MUR 3709, complaining of WPXI and Ms. Yeakel, and MUR 3710, complaining of
WPXI and Senator Specter.

In MUR 3709, Mr. White, a self-proclaimed candidate for the United States Senate,
complains that WPXI's broadcast of a one-hour viewer call-in television program featuring Ms. Yeakel,
during a regularly scheduled news program, constituted an in-kind campaign contribution under the
Federal Election Campaign Financing Act. In MUR 3710, Mr. White makes the same allegations with
respect to a similar program featuring Senator Specter.

Mr. White is a regular critic of WPXI's campaign coverage. Earlier this year, Mr. White
filed a lawsuit in federal court in Pittsburgh, complaining of WPXI's broadcast of a debate between
Senator Harris Wofford and Attorney General Richard Thormmburgh, Pennsylvania’s major party
candidates for the United States Senate in 1990. That suit was dismissed for failure to state a claim on

September 15, 1992.

Mr. White's most recent complaints seem as meritless as his previous ones. The call-in
programs of which he complains, broadcast on consecutive Saturday mornings in a regular news slot,
allowed the voters of Pennsylvania to put questions directly to the major party candidates for the United
States Senate.

Mr. White's claim that these programs constituted in-kind contributions to the campaigns
of Ms. Yeakel and Senator Specter seems (0 miss the mark. As ! understand the law, the programs fall
within the news exemption set out in 11 C.F.R. §100.7(b)2). (WPXI, Inc. is a wholly owned subsidiary
of Cox Communications, Inc., a subsidiary of Cox Enterprises, Inc.) Therefore, the programs are within

the news exemption.




11 Television Hill
Puttsburgh, PA 15211140
412 2371100

FAX 412 3238087

In light of the applicability of the news exemption, WPXI hopes the Commission will see
fit to dismiss Mr. White's most recent complaints summarily. In any event, the station stands ready to
assist the Commission in any investigation it chooses to undertake.

Attached is a Statement of Designation of Counsel identifying Jonathan D. Hart of Dow,
Lohnes & Albertson, Washington, D.C., as counsel for WPXI for each matter. Please contact Mr. Han
at 202-857-2819 with any further questions you may have on this matter.

I appreciate your assistance.




Kyx 3710
m“ml Jonathan D. Hart

Dow, Lohnes & Albertson

1255 23rd St.., N.W., Suitas 500
Washington, DC 20037

ADDRESS:

errgeRoNE:( 202 ) 857-2819

The above-damsd individual is hersby designated as =y
counsel and is authsrized to receive any notifications aad other
communications from tha Commission and to act on my bebalf

before the Commissicn.

ol




COMPLAINANTS:

3483:
3605:

3615:

3624:
3660:

RECEIVED
L3 o

SECRETARJAT
FEDERAL ELECTION COMMISSION =
999 E Street, N.W. JIMAY 17 P H 4 08
Washington, D.C. 20463

FIRST GENERAL COUNSEL'S REPORT SENSI.“VE

MUR §s 3483, 3605, 3615, 3624,
3660, 3706, 3709, 3710
STAFF MEMBER: Lawrence L. Calvert, Jr.

Gerald B. Wetlaufer

Rodney G. Gregory, as General Counsel to
Friends of Corinne Brown

Don Brewer Jr., as Chairman of the Duval
County Republican Executive Committee

Walter H. Shapiro

Dr. Philip W. Ogilvie

MURs 3706, 3709, and 3710: William D. White

RESPONDENTS :

MUR 3483:

George Bush
Bush-Quayle ’92 Primary Committee
and J. Stanley Huckaby, as treasurer
KXIC Radio
U. S. Small Business Administration

Andrew E. Johnson
Committee to Elect Andy Johnson

and Andrew E. Johnson, as treasurer
WVOJ Radio

Clinton/Gore '92 Committee and
Robert A. Farmer, as treasurer
WJIXT-TV

Bush-Quayle '92 Primary Committee

and J. Stanley Huckaby, as treasurer
Bush-Quayle '92 General Committee

and J. Stanley Huckaby, as treasurer
WBT Radio

Flower & Garden Magazine

Lynn Yeakel

Lynn Yeakel for U. S. Senate Committee and
Sidney Rosenblatt, as treasurer

Arlen Specter

Citizens for Arlen Specter and
Stephen J. Harmelin, as treasurer

WDUQ Radio

Kevin Gavin




Lynn Yeakel

Lynn Yeakel for U. S. Senate Committee and
Sidney Rosenblatt, as treasurer

WPXI-TV

Lawrence Convention Center

Monro Muffler/Brake

Welch Foods, Inc.

Richardson-vVicks, Inc.

MAACO

Quality Furniture Co.

Edgar Snyder and Associates

Red Lobster Restaurants

International Paper Co.

Turnpike Toyota

West Penn Power Co.

Cinema World, Inc.

Medic Alert

General Mills, Inc.

Willi's Ski Shop

Willoughby Communications

Arlen Specter
Citizens for Arlen Specter
and Stephen J. Harmelin, as treasurer
WPXI-TV
RELEVANT STATUTES: 431(8)(A)
431(9)(B) (1)
431(11)
44la(a)(1)
441b
441b(a)
4414
44ld(a)(1)
9003(d)
100.7(a)(1)(iii)(A)
100.7(b)(2)
100.8(b)(2)
114.4(e)
114.9(4)
73.1940(b)

s
S
S
S
S
S
S
S

S
.F
r
.F
P
¥,
«Fa

. & % »

nOonNnonNnann

R e
P T T R

4]
U
U
U.
U.
U.
U.
U.

. »

e & 8 @

INTERNAL REPORTS CHECKED: Disclosure Reports
FEDERAL AGENCIES CHECKED: None

I. GENERATION OF MATTERS

These matters arise from various complaints filed in 1992
concerning several 1992 elections. Each complaint alleges that a

news story or broadcast constituted a prohibited in-kind




contribution from a media corporation to candidates or committees

in violation of 2 U.S.C. § 441b. Accordingly, the complaints are

treated in one report. Details about the generation of each
particular matter and the material facts of each case will be
provided in the next section.

IX. FACTUAL AND LEGAL ANALYSIS

A. The Law

The Federal Election Campaign Act of 1971, as amended ("the
Act"), provides that no corporation, except through a separate
segregated fund, may make a contribution or expenditure in
connection with any Federal election. 2 U.S.C. § 441b. However,
the Act and the Commission’s regulations exclude, under certain
conditions, costs associated with the production or dissemination
of news stories, commentaries or editorials from the definitions
of "contribution™ and "expenditure®. 2 U.S.C. § 431(9)(B)(i);
11 C.F.R. §§ 100.7(b)(2) and 100.8(b)(2).

In Readers’ Digest Ass’'n. v. FEC, 509 F. Supp. 1210, 1214

(S.D.N.Y. 1981), the court, interpreting the Act, stated that the
media exemption applies when the distribution of news or
commentary falls within the media entity’'s "legitimate press
function,"” and when the entity is not owned or controlled by any
political party, political committee, or candidate. The
Commission has interpreted the media exemption broadly, consistent
with Congress’ admonition that the Act was not intended "to limit
or burden in any way the first amendment freedom of the press."

H. R. Rep. No. 943, 93d Cong., 1lst Sess., at 4 (1974). For

instance, although Section 431(9)(B)(i) speaks only of "news




stor(ies), commentar[ies]), or editorial(s]", the Commission’s
regulations have extended the protection to "costs incurred in

covering or carrying" exempt material. 11 C.F.R.

§§ 100.7(b)(2) and 100.8(b)(2). See also, e.g., Advisory Opinion

1982-44 (cable television network’s donation of time to national
party committees for broadcasts in which candidates and other
party leaders discussed issues and solicited contributions was
protected by media exemption).

Section 431(9)(B)(i) identifies only "broadcasting
station(s], newspaper[s), magazine[s], or other periodical
publication(s]" as press entities entitled to the exemption. To
determine whether a medium of communication fits one of these
descriptions, the Commission has applied the definitions of
"broadcaster,”™ "newspaper”, and "magazine or other periodical
publication”™ in its Explanation and Justification of
11 C.F.R. § 114.4(e). See, e.g. MURs 2277 and 2567. Although
that regulation deals with the sponsorship of candidate debates by
news organizations, the definitions in the Explanation and
Justification were explicitly drafted with the media exemption in
mind. See Explanation and Justification of 11 C.F.R. § 114.4(e),
44 Fed. Reg. 76,734 (1979).

According to the Explanation and Justification, "the term
‘broadcaster’ is meant to include broadcasting facilities licensed
by the Federal Communications Commission [("FCC")), as well as
networks." 44 Fed. Reg. at 76,735. Magazines and "other
periodical publications”™ are "publication[s] in bound pamphlet

form appearing at regular intervals (usually either weekly,




bi-weekly, monthly or guarterly) and containing articles of news,
information, opinion and entertainment, whether of general or
specialized interest. Only magazines and periodicals which

ordinarily derive their revenues from subscriptions and

advertising”

are to be exempt. 44 Fed. Reg. at 76,735.

In addition to the "legitimate press function" test, the

Commission must also determine whether the press entity is owned
or controlled by any political party, political committee or
candidate. This test is a straightforward inguiry into whether

the complaint, response or other data available to the Commission

suggest that a media entity is so owned or controlled. See, e.9.,
3 MUR 3645. 1If it is, it gualifies for the exemption only in

certain narrowly defined situations described in the regulations.

See 11 C.F.R. §§ 100.7(b)(2)(i) and (ii) and 100.8(b)(2)(i) and
(i1).1

4 0 7

Paid advertising expressly advocating a candidate’s election

or defeat would not qualify for the media exemption and would be

subject to the reguirements of 2 U.S.C. § 441d. That section

provides disclaimer requirements "whenever any person makes an

- S Under the cited provisions, if a media entity is owned or
controlled by a party, committee or candidate the media exemption 3
extends only to the costs of news stories "(i) which represent )
. bona fide news account(s] communicated in a publication of
general circulation or on a licensed broadcasting facility, and
{ii) which [are] part of a general pattern of campaign-related
news accounts which give reasonably equal coverage to all opposing
candidates in the circulation or listening area . . . ." These {
provisions are not applicable to any of the MURs discussed in this
report. However, it is important to note that, contrary to the
assertion of complainant William D. White in MURs 3706, 3709 and
3710, the "reasonably egqual coverage" requirement is triggered
only by a finding that a media entity is owned or controlled by a
party, committee or candidate.




expenditure” for "general public political advertising" containing
express advocacy. Obviously, Congress did not intend through the
media exemption to exempt paid advertising containing express
advocacy from the definition of "expenditure"; otherwise, Section
441d would be a nullity. By contrast, paid non-political
advertising sponsorship of a broadcast or publication protected by

the exemption is permitted, provided that the sponsor exercises no

control over the exempt content. See Advisory Opinion 1987-8

(corporate sponsorship of magazine and television interview series
with presidential candidates was not prohibited).

B. The Cases

1. MNUR 3483

This matter was generated by a complaint received
from Gerald B. Wetlaufer of Iowa City, Iowa against KXIC Radio of
Iowa City; then-President George Bush; the Bush-Quayle ’'92 Primary
Committee, Inc. and J. Stanley Huckaby, as treasurer; and the
U. S. Small Business Administration (SBA). The complaint alleges
that taped radio public service announcements produced by SBA and
broadcast by KXIC contained the statement "President Bush knows
our challenges"”, leading into a voice-over message from the
President promoting SBA export assistance programs. The complaint
appears to allege that because President Bush was a candidate for
re-election at the time the public service announcement was
broadcast, the announcement expressly advocated his candidacy and
was a thing of value to his campaign. Consequently, the complaint
theorizes that the production and airing of the public service

announcement constituted a prohibited in-kind contribution from




e
the SBA and KXIC to the Bush campaign. Attachment A-1l.

As a threshold matter, this Office is of the opinion that
the Commission lacks jurisdiction over the SBA in this case.
Although 2 U.S.C. § 44la(a)(l) provides that "no person" shall
make contributions in excess of certain limits, 2 U.S.C.

§ 431(11) provides that "the term ‘Person’ . . . does not include
the Federal Government or any authority of the Federal
Government."” The SBA is, of course, a federal agency. Moreover,
for reasons that will be shown, even if the SBA were subject to
the Commission’s jurisdiction this Office would still recommend
that the Commission find no reason to believe the SBA violated any
provision of the Act.

KXIC asserts it broadcast the announcement "to meet its
responsibilities as a licensee of the Federal Communications
Commission to present programming that addresses issues of concern

to the community,"™ and argues that the broadcast of public service

announcements like the one at issue here is per se within the

legitimate press function of a radio station. Attachment A-3
at 2.

In Advisory Opinion 1978-76, the requester, a member of
Congress, had produced a film on the services his office made
available to constituents. A television station in the member’'s
home district proposed to broadcast the film free of charge as a
public service announcement. The Commission determined that the
media exemption was "available when, in the exercise of its
responsibility [as an FCC licensee] to serve the public interest,

convenience and necessity, the station carries a . . . public




9 s Sl

o

v 4 0

.
service announcement to inform constituents of facilities and
services provided" by the member’s office.

The SBA announcement appears to meet the test articulated in
AO 1978-76. KXIC asserts it broadcast the announcement in
furtherance of its obligation as an FCC licensee, and, by
providing a toll-free telephone number listeners could call to
order SBA publications, the announcement informed listeners of
services provided by the Federal governlent.2 Attachment A-3
at 5. Additionally, KXIC's general manager, Steven Winkey,
declared that KXIC’'’s parent, Iowa City Broadcasting Co., is
neither owned nor controlled by a party, committee or candidate.
Id. at 4. Because the announcement appears to be within the press
exemption, it does not appear to contribute a contribution to the
Bush-Quayle 92 Primary Committee.

Therefore, this Office recommends that the Commission find
no reason to believe that KXIC Radio, the U. S. Small Business
Administration, George Bush, or the Bush-Quayle ’'92 Primary
Committee and J. Stanley Huckaby, as treasurer, violated any
provision of the Act with respect to MUR 3483 and close the file.

2. MNUR 3605

This matter was generated by a complaint received from

- Cf. former 47 C.F.R. § 73.1810(d)(4), the FCC’'s former
definition of a "public service announcement", which provided that
announcements for which the broadcaster made no charge and which
promoted the activities and services of Federal agencies, among
other entities, qualified as public service announcements.
Although the FCC has removed the regulation from the Code of
Federal Regulations, see 49 Fed. Reg. 33,658 (August 24, 1984), it
has continued to refer to the definition. See In the Matter of

Policies and Rules Concerning Children’s Television Programming,
5 FCC Rcd. 7199, 7204-05 n. EU (1990).




Rodney G. Gregory, as general counsel to Friends of Corinne Brown,
against Andrew E. Johnson, the Committee to Elect Andy Johnson and
Andrew E, Johnson, as treasurer, and WVOJ Radio of Jacksonville,

rlorida.3

The complaint alleged that Johnson continued to host a
call-in radio program on WVOJ after becoming a candidate for
Congress, and that this arrangement may have constituted a
prohibited in-kind contribution from WVOJ to the Johnson campaign.
Attachment B-1, WVOJ's response indicates that both before and
after becoming a candidate for Congress, Johnson paid WvOJ for two
hours of live broadcast time every weekday afternoon and a two
hour replay at night. See Attachment B-2 at 1. The station
asserts that after Johnson became a Congressional candidate, the
time was paid for by his campaign committee. 1Id. at 3. The
committee’s disclosure reports appear to corroborate the
assertion.

As discussed supra at 5-6, paid political advertising falls
outside the scope of the news media exemption. Furthermore,
because it appears that WVOJ charged Johnson the usual and normal
charge for air time consistent with 11 C.F.R.

§ 100.7(a)(1)(iii)(A), this Office recommends the Commission find

no reason to believe that WVOJ violated 2 U.S.C. § 441b, and close

. Friends of Corinne Brown was the principal campaign
committee of Corinne Brown, who, like Johnson, was a candidate for
the Democratic nomination for U. S. Representative from the Third
Congressional District of Florida. In the September 1, 1992
Florida Democratic primary, Brown and Johnson received 43 percent
and 31 percent of the vote, respectively, qualifying them for the
October 1, 1992, run-off election. 1In the run-off, Brown was
nominated, receiving 64 percent of the vote to Johnson’'s 36
percent. Brown was elected to the U. S. House of Representatives
in the November 3, 1992 general election.




the file with respect to WVOJ.

However, WVOJ's response raises the question of whether
Johnson’s call-in show carried a legally sufficient disclaimer.
The response indicates that after Johnson became a candidate, the
show was identified as a "Paid Political Broadcast." Attachment
B-2 at 2. 2 U.S5.C. § 441d(a)(1l) provides that political
advertising, "if paid for and authorized by a candidate, an
authorized political committee of a candidate, or its agents,
shall clearly state that the communication has been paid for by
such authorized political committee.” A disclaimer identifying
Johnson’'s show as a "Paid Political Broadcast" without identifying
who paid for it would not meet Section 44ld(a)(1l)’s reguirements.
Accordingly, this Office recommends that the Commission find
reason to believe that the Committee to Elect Andy Johnson and

Andrew E. Johnson, as treasurer, violated 2 U.S.C. § 441d(a)(1l).

4. 11 C.F.R. § 100.7(a)(1)(iii)(A) provides that the provision
of services to a political committee at less than the usual and
normal charge for such services will constitute an in-kind
contribution to the committee. Both the contract between WVOJ and
Johnson and the FCC’s regulations governing the sale of broadcast
time to candidates provide that if air time is used by candidates
personally within 45 days of a primary or run-off election, the
station may charge the "lowest unit charge of the station for the
same class and amount of time for the same period;" prior to 45
days before an election, the station may charge not more than "the
charges made for comparable use of such station time by other
users." Attachment B-2 at 3; 47 C.F.R. § 73.1940(b) (reprinted at
11 C.F.R. Supp. A., p. 265 (1992 ed.)). Moreover, the rates on
the contract appear generally consistent with the advertising
rates guoted for WVOJ in the Gale Directory of Publications and
Broadcast Media 1993, taking into consideration the time of
broadcast and the station’s wattage. Therefore, it appears that
WVOJ charged Johnson the "usual and normal" charge for air time.




)
ot
~

S
w

/

4 0

3. MUR 3615

This matter was generated by a complaint received from Don
Brewer, Jr., chairman of the Duval County (Florida) Republican
Executive Committee, against WJXT-TV in Jacksonville, Florida and
the Clinton-Gore ‘92 Committee and Robert A. Farmer, as treasurer.
The complaint alleges that WJXT broadcast a live call-in interview
program featuring Democratic presidential nominee Bill Clinton on

September 9, 1992.5

According to the complaint, WJXT invited the
public and placed television sets on its premises outside its
studio building so that members of the public could watch the
program. It then allegedly allowed the Clinton campaign to erect
a tent over the television sets and exclude persons who were not
Clinton supporters from the tent. The Clinton committee
purportedly "enclosed the area with police tape and police
officers to prevent non-Clinton supporters from viewing the
program. Approximately two hundred and fifty Clinton supporters
were allowed into [the] viewing area while approximately seventy
non-Clinton supporters were held away from the event by police
lines." Attachment C-1. Moreover, the complaint alleges that
"WJXT . . . allowed Clinton financial supporters into the station
to meet privately with Governor Clinton." 1Id. The cumulative
effect of these events, the complaint alleges, was a prohibited

corporate in-kind contribution from WJXT to the Clinton campaign.

Both responses dispute the complaint’s version of the facts.

S. The broadcast was apparently carried statewide over the

"Florida News Network," which consists of WJXT and several other
television stations.




T
N
N
S
N

/

4 0O

=13~
While Clinton apparently did appear on WJXT’'s September 9
broadcast, both responses indicate that the television sets were
brought onto WJXT's property by the Clinton campaign, not WJXT.
Attachment C-2 at 3; Attachment C-3 at 3. However, WJXT
management apparently did not object to the sets’ presence;
management had already decided to permit the general public to
gather on its property while Clinton was inside the studio
building, attachment C-2 at 2, and it appears that this decision
may have come in response to a request from the Clinton committee.
Attachment C-3 at 5. Station management explicitly gave the
Clinton campaign permission to put up the tent, but not until the
tent was partially erected. Attachment C-2 at 3. Neither
response directly disputes the complaint’s contention that persons
opposed to Clinton’s candidacy were excluded from the tent.
However, WJXT asserts that crowd control at the site was handled
by local police (including some off-duty officers with whom it
contracted to direct traffic in its parking lot) and the U. S.
Secret Service, and that any actions by those agencies or by
Clinton supporters to exclude Clinton opponents from the premises
were taken without station management’s knowledge or approval.
Id. at 2. Finally, WJXT denies that it hosted a "private meeting"
between Clinton and "financial supporters”; instead, it asserts it

hosted a small reception after the program for Clinton and local




N
M)
N
o5
wn
.
O
e
)

)

¥y

dignitaries. 1Id. at 3-4.5

The broadcast itself appears to fall within the "media
exemption.” A call-in interview with a major party nominee for
President is a legitimate news story, and it makes no difference
that the station is producing, as well as covering, the news
story. Cf. MUR 2567 (debates produced by broadcasters are news
stories within meaning of exemption). WJXT is an FCC licensee,
and there is no indication that it is owned or controlled by a
party, candidate, or committee. Moreover, there appears to be no
factual basis for any implication in the complaint that the event
after the broadcast was a Clinton fundraiser.

This Office does not concur with WJXT or the Clinton-Gore
Committee’s contention that any costs incurred by WJIXT with regard
to the tent, including the opportunity costs of allowing the
Clinton Committee to use WJXT property to install TV sets and a
tent were "costs incurred in covering or carrying” Clinton’s
appearance on the broadcast and therefore exempt pursuant to
11 C.F.R. §§ 100.7(b)(2) and 100.8(b)(2). Contrary to WIXT's
assertions, the station’s ability to carry the broadcast was in no
way altered by its decision to allow demonstrators on station
property. In fact, granting permission to the Clinton Committee
to set up TV sets and to erect a tent to shelter the TVs and

Clinton supporters is entirely unrelated to the station’s

6. WIXT does acknowledge that some Clinton supporters entered
the station building and "were restricted to a roped off area" in
the lobby, although the station claims WJXT personnel did not let
them into the building. The station also acknowledges that Mr.
Clinton shook hands with these supporters as he walked through the
lobby on his way out. See C-2 at 12-13.




nld=
broadcast function and should not be viewed as a "cost incurred in
covering or carrying a new story."

Under the Act, corporations are prohibited from making any
contribution or expenditure in connection with the election of a
Federal candidate, and candidates and political committees are
prohibited from knowingly accepting any such contributions or
expenditures. 2 U.S.C. § 441b(a). For purposes of Section 441b,
"contribution or expenditure” is defined to include "any direct or
indirect payment, distribution, loan advance, deposit or gift or
money, or any services, or anything of value to any candidate,
campaign committee, or political committee or organization in
connection with a federal election." 2 U.S.C. § 441b(b)(2). 1In
this case, the use of WIXT’'s property by the Clinton campaign
clearly constitutes an in-kind contribution prohibited under
Section 441b.7

WIXT advances two argquments for concluding that, even
without the protection of the news media exemption, it made no
contribution or expenditure in this case. First, the station
argues that none of its actions were taken for the purpose of
influencing a federal election as would be required by 2 U.S.C.

§ 431(8) under Orloski v. FEC, 795 F.2d 156 (D.C. Cir. 1986).

That case involved an address at a picnic by an incumbent

officeholder in his capacity as a Member of Congress; here Clinton

s While the Corporations Division of the Office of the
Secretary of State of Florida lists no corporation under the name
"WJXT," the Gales Directory of Publications and Broadcast Media
1992 lists WJXT as owned by Post-Newsweek Stations, Inc. of
Washington, D.C.




-15-

spoke to Florida voters not in his capacity as Governor of

Arkansas but in his capacity as a Presidential candidate. The

station also argues that its actions do not constitute

expenditures on the grounds that they lack "express advocacy."

WJIXT attempts to rely on the Supreme Court’s holding "that an
expenditure must constitute ’'express advocacy’ in order to be

subject to the prohibition of Section 441b. FEC v. Massachusetts

Citizens for Life, 479 U.S. 246, 249 (1986). Respondent’s

argument carries no weight here since this case does not involve
independent expenditures but rather in-kind contributions for
which the "express advocacy" limitation does not apply.

Accordingly, it appears that WJXT made, and the Clinton
campaign knowingly received, a prohibited contribution.
Therefore, this Office recommends that the Commission find reason
to believe that WIXT-TV violated 2 U.S5.C. § 441b(a) and that the
Clinton-Gore ’'92 Committee and Robert A. Farmer, as treasurer,
knowingly violated 2 U.S.C. § 441b(a) and violated 26 U.S.C.
§ 9003.

4. MUR 3624

This matter was generated by a complaint received from
Walter H. Shapiro of Charlotte, North Carolina, against WBT Radio
of Charlotte, the Bush-Quayle ’92 Primary Committee, the
Bush-Quayle '92 General Committee, and J. Stanley Huckaby, as

treasurer of both committees. The complaint alleges that by

8. WJIXT actually invited both major party candidates to appear
for Town Meeting programs. The Bush campaign initially declined
the offer and then subsequently agreed to participate in a program
broadcast on October 23, 1992. See Attachment C-2 at 2.




=T

broadcasting the nationally syndicated Rush Limbaugh radio

program, WBT effectively broadcast three hours a day of unpaid
advertising for the Bush-Quayle campaign and thereby made a
prohibited in-kind contribution. Attachment D-1. On November 30,
1992, shapiro amended his complaint, alleging that Limbaugh was in
a business relationship with Roger Ailes, a consultant to former
President Bush’s 1988 campaign, and that Bush and then-Vice
President Quayle appeared on the Limbaugh program while other
candidates for President and Vice President did not. Attachment
D-2.

WBT is licensed by the FCC, and is owned not by any party,
candidate or committee but by Jefferson-Pilot Communications Co.,
a North Carcolina media corporation. In a sworn affidavit in
response to the complaint, Richard Jackson Whitt, WBT's general
manager, stated that the Limbaugh program is a nationally
syndicated "call-in" talk show broadcast for three hours every
weekday. On the typical show, Limbaugh "states his opinion on
some subject and then invites callers, who may express opposing or
supporting views. . . . Politics may or may not be discussed on
any given day." Attachment D-4 at 5-6. Limbaugh’s program
therefore appears to be commentary by a third party not employed
by WBT; such third-party commentary is squarely within the
"legitimate press function" of a broadcaster. Advisory Opinion
1982-44. WBT's broadcast of the Rush Limbaugh program thus
appears to be protected by the media exemption, and there appears

to have been no prohibited in-kind corporate contribution for




Y

9 Accordingly, this Office

either Bush-Quayle committee to accept.
recommends that the Commission find no reason to believe that WBT
Radio, the Bush-Quayle '92 Primary Committee, the Bush-Quayle ’92
General Committee, and J. Stanley Huckaby, as treasurer of both
committees violated any provision of the Act with respect to MUR
3624, and close the file.

5. MUR 3660

This matter was generated by a complaint received

from Dr. Philip W. Ogilvie of wWashington, D. C. against Flower &

Garden magazine. The complaint alleges that Flower & Garden’'s use

of Barbara Bush’s picture on the cover of its November 1992 issue
was an illegal in-kind contribution to the presidential campaign
of Mrs. Bush’s husband. Attachment E-1.

As the response of KC Publishing, Inc., the parent of Flower
& Garden, points out, Barbara Bush was a public figure whose
interest in gardening was newsworthy for a general-interest
publication devoted to that topic; the cover picture accompanied
an interview with Mrs. Bush printed inside the magazine.

Attachment E-2. Moreover, Flower & Garden would appear to be a

"bona fide" magazine. From a xerographic copy of the magazine’'s

cover, it would appear that Flower & Garden is in bound pamphlet

form. It is published every other month, and apparently has a

9. Shapiro’s amendment to the complaint, which must be read
broadly even to find an allegation of conduct that would violate
the Act, may be an attempt to allege that through a web of
unsubstantiated relationships between the committees, Ailes, and
Limbaugh, the costs associated with the program constituted
in-kind contributions. No factual support is offered for such an
allegation.




wiihs
regular subscription price of $12.95 per year, a subscription and
newsstand circulation of more than 570,000, and regular
advertising rates. 1 Gale Directory of Publications & Broadcast
Media 1993 1165. Further, it appears to contain articles of
interest to the general gardening public. Therefore, Flower &
Garden’s interview with Barbara Bush appears to have been within
its legitimate press function.

KC Publishing’s response does not explicitly address the
issue of ownership or control, but no available data suggest that
KC Publishing is a party, committee or candidate. FEC indices
reveal no campaign activity by KC Publishing or publisher John C.
Prebich in the 1992 election cycle. Accordingly this Office
recommends that the Commission find no reason to believe that KC
Publishing, Inc., violated 2 U.S.C. § 441b, and close the file on
MUR 3660.

6. MNURs 3706, 3709, and 3710

These matters were all generated by complaints filed by

William D. White of Pittsburgh, Pennsylvania.l0

In MUR 3706, White
filed a complaint against Lynn Yeakel; the Lynn Yeakel for U.S,.
Senate Committee and Sidney Rosenblatt, as treasurer; Senator

Arlen Specter; Citizens for Arlen Specter and Stephen J. Harmelin,

10. White claims to have been an independent candidate for
United States Senator from Pennsylvania in the November 3, 1992
general election. See, e.g., Attachment F-1 at 2. However, White
failed to file a Statement of Candidacy with the Commission for
the 1992 election, and counsel for one of the respondents in these
matters stated upon information and belief that White failed to
qualify for the Pennsylvania ballot. Attachment F-2 at 2,




a1

11 WDUQ Radio of Pittsburgh; and Kevin Gavin, WDUQ's

as treasurer;
news director. The complaint alleges that WDUQ provided free air
time to the Yeakel campaign, and that this constituted an illegal
in-kind contribution. It also implies that Gavin, who is WDUQ's
news director, personally contributed services to the Yeakel
campaign by interviewing Yeakel during the broadcast produced with
WDUQ’s grant of free air time. Additionally, White alleges that
WDUQ’'s coverage of Yeakel and Specter’s participation in the
League of Women Voters’ "Citizens’ Jury" program constituted an
illegal in-kind contribution from WDUQ to both campaigns.
Attachment F-1.

WDUQ’'s general manager, Judy Jankowski, averred in a sworn
affidavit that the station made "free and essentially unrestricted
time" available to all candidates for the U. S. Senate from
Pennsylvania, including Wwhite. Attachment F-4 at 2. WDUQ's
donation of air time was similar to that approved by the
Commission in Advisory Opinion 1982-44, and to the donation of
free newspaper space held to be within the media exemption in
MUR 486 (cited in AO 1982-44). WDUQ’'s coverage of the League of
Women Voters’ "Citizens' Jury" appears to have been spot news
coverage. Moreover, WDUQ is an FCC licensee; therefore, the
broadcasts at issue appear to have been within WDUQ’s legitimate
press function. Additionally, WDUQ appears to be owned not by a

party, committee or candidate, but by Duquesne University.

&3 » Senator Specter was the Republican nominee for U. 5. Senator
from Pennsylvania in the 1992 general election, and Yeakel was the
Democratic nominee. Senator Specter was re-elected, receiving 51

percent of the vote to Yeakel’'s 49 percent.




-20--
Attachment F-4 at 1. Accordingly, this Office recommends that the
Commission find no reason to believe that WDUQ Radio or Kevin

Gavin violated any provision of the Act with respect to MUR 3706.

Because there appears to have been no prohibited contribution to

accept, this Office further recommends that the Commission find no
reason to believe that Lynn Yeakel, the Yeakel for Senate
Committee or Sidney Rosenblatt, as treasurer, Senator Arlen
Specter, or Citizens for Arlen Specter or Stephen J. Harmelin, as
treasurer violated any provision of the Act with respect to

MUR 3706 and close the file.

In MUR 3709, white filed a complaint against Yeakel, the
Yeakel committee, and WPXI-TV of Pittsburgh. The complaint
alleged that WPXI’'s hour-long broadcast of a "call-in" interview
featuring Yeakel constituted an illegal in-kind contribution from
WPXI to the Yeakel campaign. Attachment G-1. On December 2,
1992, White amended his complaint to name each of the program’s
advertisers as respondents, and, on January 8, 1993, White again
amended his complaint to name as a respondent Willoughby
Communications, an advertising agency that acted as purchasing

12

agent for one of the advertisers. The amendments alleged that

The advertiser respondents in MUR 3709 are:

Lawrence Convention Center
Monro Muffler/Brake

Welch Foods, Inc.
Richardson-Vicks, Inc.
MAACO

Quality Furniture Co.

Edgar Snyder and Associates
Red Lobster Restaurants
International Paper Co.
Turnpike Toyota




»3%e
the advertisers’ sponsorship of the program constituted illegal
in-kind contributions to the Yeakel campaign. Attachments G-2 and
G-3.

WPXI responds that the program about which White complains
was a "regularly scheduled news program.”™ Attachment G-4 at 1.
Confirming this assertion, all of the advertiser respondents
contend that they bought time on WPXI news programming generally,
and had no knowledge (much less intent) that they were buying time
on a broadcast featuring Yeakel. For instance, respondent Monro
Muffler/Brake asserted that “"one spot was ordered to run every
other week from July 11 through October 3, 1992 in the WPXI
Saturday morning ‘news block’ between 8 a.m. and 12 p.m."
Attachment G-6. The specific placement of advertisements within
that time period was apparently left up to WPXI.

Regularly scheduled news programs are protected by the media
exemption. Moreover, WPXI is an FCC licensee and does not appear
to be owned or controlled by a party, committee or candidate.
Accordingly, it appears to be within the media exemption, and this
Office recommends that the Commission find no reason to believe
that WPXI-TV violated any provision of the Act with respect to
MUR 3709.

As discussed supra at 6, non-political advertising on or

sponsorship of material which qualifies for the media exemption is

(Footnote 12 continued from previous page)
West Penn Power Co.
Cinema World, Inc.
Medic Alert
General Mills, Inc.
Willi’'s Ski Shop




=22~

not prohibited by 2 U.S5.C. § 441b, provided that the advertiser

exercises no editorial control over the content of the exempt
material. Because none of the advertiser respondents appeared to
exercise editorial control over the content of WPXI’'s interview
with Yeakel, this Office recommends that the Commission find no
reason to believe that any of the advertiser respondents or
Willoughby Communications violated any provision of the Act.
Finally, because there appears to have been no prohibited in-kind
contribution, this Office recommends that the Commission find no
reason to believe that Lynn Yeakel or the Lynn Yeakel for Senate
Committee, or Sidney Rosenblatt, as treasurer, violated any
provision of the Act with respect to MUR 3709 and close the file.

In MUR 3710, White filed a complaint against Senator
Specter, the Specter committee, and WPXI. The allegations were
substantially the same as those involving Yeakel, the Yeakel
committee, and WPXI in MUR 3709. Attachment H-1. However, unlike
in MUR 3709, White did not name individual advertisers on the
program as respondents. The allegations and responses in MUR 3710
are sufficiently similar to those in MUR 3709 for the same
analysis to apply. Accordingly, this Office recommends that the
Commission find no reason to believe that any respondents violated
any provision of the Act with respect to MUR 3710 and close the
file.

III. RECOMMENDATIONS

A. With respect to MUR 3483:

1. Find no reason to believe that KXIC Radio, the U. S.
Small Business Administration, George Bush, or the
Bush-Quayle ’92 Primary Committee or J. Stanley Huckaby,
as treasurer, violated any provision of the Act.




4 9

S U 2

>
-
<

D

b

/

-23-

Approve the appropriate letters.
Close the file.

With respect to MUR 3605:

Find no reason to believe that WVOJ Radio violated

2 U.85.C. § 441b, and close the file with respect to WVOJ
radio.

Find reason to believe that the Committee to Elect Andy
Johnson and Andrew E. Johnson, as treasurer, violated

2 U.5.C. § 441d(a)(1).

Approve the attached Factual and Legal Analysis.

Approve the appropriate letters.

With respect to MUR 3615:

Find reason to believe that WJXT-TV violated 2 U.S.C.
§ 441b(a).

Find reason to believe that the Clinton-Gore *92
Committee and Robert A. Farmer, as treasurer, knowingly
violated 2 U.5.C. § 441b(a) and violated 26 U.S.C.

§ 9003.

Approve the attached Factual and Legal Analyses.
Approve the appropriate letters.

With respect to MUR 3624:

Find no reason to believe that WBT Radio, the
Bush-Quayle '92 Primary Committee, the Bush-Quayle '92
General Committee, or J. Stanley Huckaby as treasurer of
both committees, violated any provision of the Act.
Approve the appropriate letters.

Close the file.

With respect to MUR 3660:

Find no reason to believe that KC Publishing, Inc.,
violated 2 U.S.C. § 441b.

Approve the appropriate letters.

Close the file.




<=

With respect to MUR 3706:

Find no reason to believe that WDUQ Radio, Kevin Gavin,
Lynn Yeakel, the Lynn Yeakel for U. S. Senate Committee
or Sidney Rosenblatt, as treasurer, Arlen Specter, or
Citizens for Arlen Specter or Stephen J. Harmelin, as
treasurer, violated any provision of the Act.

Approve the appropriate letters.
Close the file.

With respect to MUR 3709:

Find no reason to believe that Lynn Yeakel, the Lynn
Yeakel for U. S. Senate Committee or Sidney Rosenblatt,
as treasurer, WPXI-TV, Lawrence Convention Center, Monro
Muffler/Brake, Welch Foods, Inc., Richardson-Vicks,
Inc., MAACO, Quality Furniture Co., Edgar Snyder and
Associates, Red Lobster Restaurants, International Paper
Co., Turnpike Toyota, West Penn Power Co., Cinema World,
Inc., Medic Alert, General Mills, Inc., Willi’s Ski
Shop, or Willoughby Communications violated any
provision of the Act.

Approve the appropriate letters.
Close the file.

With respect to MUR 3710:

Find no reason to believe that Arlen Specter, Citizens
for Arlen Specter or Stephen J. Harmelin, as treasurer,
or WPXI-TV violated any provision of the Act.

Approve the appropriate letters.

Close the file.

Lawrence M. Noble
General Counsel

Associate/ General Counsel




BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION

In the Matter of
MUR 3710
Arlen Specter;
Citizens for Arlen Specter and Stephen
J. Harmelin, as treasurer;
WPXI-TV

CERTIFICATION

I, Marjorie W. Emmons, recording secretary for the

Federal Election Commission executive session on May 25,
1993, do hereby certify that the Commission decided by a
vote of 5-0 to take the following actions in MUR 3710:
1e Find no reason to believe that Arlen

Specter, Citizens for Arlen Specter

or Stephen J. Harmelin, as treasurer,

or WPXI-TV violated any provision of

the Act.

Approve the appropriate letters as

recommended in the General Counsel’s

report dated May 17, 1993.

Close the file.

Commissioners Aikens, Elliott, McGarry, Potter, and
Thomas voted affirmatively for the decision; Commissioner
McDonald was not present.

Attest:

Marjorie W. Emmons
ecretary of the Commission




4

o~
-
mn
>
o
-
N

{
J

y

FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGCTON. DC 20463

June 8, 1993

CERTIFIED MAIL
RETURN RECEIPT REQUESTED

William D. White
16 East Manilla Avenue
Pittsburgh, PA 15220

RE: MUR 3710

Dear Mr. White:

On May 25, 1993, the Federal Election Commission
reviewed the allegations of your complaint dated November 17,
1992, and found that on the basis of the information provided
in your complaint that there is no reason to believe that
Arlen Specter, Citizens for Arlen Specter and Stephen J.
Harmelin, as treasurer, or WPXI-TV violated any provision of
the Federal Election Campaign Act of 1971, as amended ("the
Act"). Accordingly, on May 25, 1993, the Commission closed
the file in this matter.

The Federal Election Campaign Act of 1971, as amended
("the Act"”) allows a complainant to seek judicial review of
the Commission’s dismissal of this action. See 2 U.S.C.

§ 437g(a)(8). L

Sincerely,

Lawrence M. Noble
General Counsel

e

Lois G. Lerner
Associate General Counsel

Enclosure
General Counsel’s Report




L

N
e
N
S
N

4 Q0 9

w/

FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGTON, DL 20461

June 8, 1993

Paul S. Diamond, Esquire

Obermayer, Rebmann, Maxwell & Hippel
l4th Floor, Packard Building
Philadelphia, PA 19102-2688

RE: MUR 3710
Citizens for Arlen Specter and
Stephen J. Harmelin, as
treasurer

Dear Mr. Diamond:

On November 24, 1992, the Federal Election Commission
notified your clients, Citizens for Arlen Specter and
Stephen J. Harmelin, as treasurer, of a complaint alleging
violations of certain sections of the Federal Election
Campaign Act of 1971, as amended ("the Act").

On May 25, 1993, the Commission found, on the basis of
the information in the complaint, and information provided by
you on behalf of your clients, that there is no reason to
believe Citizens for Arlen Specter and Stephen J. Harmelin,
as treasurer, violated any provision of the Act with respect
to MUR 3710. Accordingly, the Commission closed its file in
this matter.

The confidentiality provisions at 2 U.S.C. § 437g(a)(12)
no longer apply and this matter is now public. In addition,
although the complete file must be placed on the public
record within 30 days, this could occur at any time following
certification of the Commission’s vote. If you wish to
submit any factual or legal materials to appear on the public
record, please do so as soon as possible. While the file may
be placed on the public record before receiving your
additional materials, any permissible submissions will be
added to the public record upon receipt.

Sincerely,

Lawrence M. Noble
General Counsel

oSG Qe

Lois G. Lerner
Associate General Counsel

Enclosure
General Counsel’s Report




FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGTON, D C 20463

June 8, 1993

The Honorable Arlen Specter
The United States Senate
530 Hart Office Building
Washington, DC 20510

RE: MUR 3710
The Honorable Arlen Specter

Dear Senator Specter:

On November 24, 1992, the Federal Election Commission
notified you of a complaint alleging vicolations of certain
sections of the Federal Election Campaign Act of 1971, as
amended ("the Act").

On May 25, 1993, the Commission found, on the basis of
the information in the complaint, that there is no reason to
believe you violated any provision of the Act with respect to
MUR 3710. Accordingly, the Commission closed its file in this

matter.

The confidentiality provisions at 2 U.S.C. § 437g(a)(12)
no longer apply and this matter is now public. 1In addition,
although the complete file must be placed on the public record
within 30 days, this could occur at any time following
certification of the Commission’s vote. If you wish to submit
any factual or legal materials to appear on the public record,
please do so as soon as possible. While the file may be
placed on the public record before receiving your additional
materials, any permissible submissions will be added to the
public record upon receipt.

Sincerely,

Lawrence M. Noble
General Counsel

L~

Lois G. Lerner
Associate General Counsel

Encliosure
General Counsel’s Report




FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGTON. D C 20463

June 8, 1993

Jonathan D. Hart, Esquire

Dow, Lohnes & Albertson

1255 23rd Street, N.W. Suite 500
Washington, DC 20037

RE: MUR 3710
WPXI-TV

Dear Mr. Hart:

On November 24, 1992, the Federal Election Commission
notified your client, WPXI-TV, of a complaint alleging
violations of certain sections of the Federal Election
Campaign Act of 1971, as amended ("the Act").

On May 25, 1993, the Commission found, on the basis of
the information in the complaint, and information provided by
vou on behalf of your client, that there is no reason to
believe WPXI-TV violated any provision of the Act with
respect to MUR 3710. Accordingly, the Commission closed its
file in this matter.

The confidentiality provisions at 2 U.S.C. § 437g(a)(12)
no longer apply and this matter is now public. In addition,
although the complete file must be placed on the public
record within 30 days, this could occur at any time following
certification of the Commission’s vote. If you wish to
submit any factual or legal materials to appear on the public
record, please do so as soon as possible. While the file may
be placed on the public record before receiving your
additional materials, any permissible submissions will be
added to the public record upon receipt.

Sincerely,

Lawrence M. Noble
General Counsel

SN
Lois G.'Lerner

Associate General Counsel

Enclosure
General Counsel’s Report




FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINCTON, DC 2046]

THISISTEEND OFMR # _3710

p

DATE FILMED /s CAMERA N0, 4
caeraan  £.&. 5.

-

S U

~
o
T

J
)

4




