FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINCTION DO 20de?

THIS IS THE BEGINNING OF MR # _ 266D
DATE FILMED QAJB;L wera . 4
e I £S5




JOVY 8

S

-~
-
=T

]

Ms. Kay Melchisedech Olson
Executive Editor

Flower & Garden

700 W, 47th St., Suite 310
Kansas City, MO 64112

Dear Ms. Olson,

I wish to cancel my subscription to Flower & Garden immediately and to protest in the
strongest terms your politicizing a magazine of horticulture. At best your use of the
President’s wife’s picture on the cover of your November 1992 issue is an exercise in bad
taste and political insensitivity. At worst it is an undeclared contribution to the
Bush/Quagyle re-election campaign. Under any circumstance I no longer wish 1o be
associated with your magazine even as a reader!

e () -

cc: ederal Eﬁcnon Commission
Judy Dawson, VP Circulation and Marketing




1
-—

\ o
]
Wed B
\&/
' itk WORLD'S HOME GABLEESS P AT
(e AT 1 ' by - Ve
| . :
‘.

The “Dirt” on
Barbara Bush?

Don't \hm\ It'’s
All From The Garden

G Hbt!d Gardens
-8 From Alaska

%
AN

| 1o
>, ‘ - ; é.__. %
. \ew Zealand ¥4

| *‘ -
M [rises That o s
Two

Rebloom In ' g .

Summer & Fall Million

| Blooming Mums?
‘We Show

You Where

\ Your Law

e
.

-

AR RARAARAAAARAAS - DIG]IT 20017
0 1701L 31122 7FRASX W 03 {
F UGN
L)
i

D W OGILVIE

1227 FRANKLIN S1
WASHINGTON

e



FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGION, DL J0su )
October 14, 1992

Dr. Philip W. Ogilvie
1227 Franklin Street, NE
Washington, DC 20017

Dear Dr. Ogilvie:

This is to acknowledge receipt on October 1, 1992, of your
letter dated September 29, 1992. The Federal Election Campaign
Act of 1971, as amended ("the Act") and Commission Regulations
require that the contents of a complaint meet certain specific
requirements. One of these requirements is that a complaint be
sworn to and signed in the presence of a notary public and
notarized. Your letter did not contain a notarization on your
signature and was not properly sworn to.

In order to file a legally sufficient complaint, you must
swear before a notary that the contents of your complaint are
true to the best of your knowledge and the notary must represent

as part of the jurat that such swearing occurred. The preferred
form is "Subscribed and sworn to before me on this day of

» 19 _." A statement by the notary that the complaint was
sworn to and subscribed before him/her also will be sufficient.
We are sorry for the inconvenience that these requirements may
cause you, but we are not statutorily empowered to proceed with
the handling of a compliance action unless all the statutory
requirements are fulfilled. See 2 U.5.C. § 4374.

Enclosed is a Commission brochure entitled "Filing a
Complaint.” I hope this material will be helpful to you should
you wish to file a legally sufficient complaint with the
Commission. The file regarding this correspondence will remain
confidential for a 15 day time period during which you may file
an amended complaint as specified above. If the defects are not
cured and the allegations are not refiled, no additional
notification will be provided and the file will be closed.

If you have any questions concerning this matter, please
contact me at (202) 219-3410.

Sincerely,

f1tfa Witon

ﬁétha Dixon
Docket Chief

Enclosure




Dr. PHLP W. OGLVIE §
1227 FRANKLIN ST., NE
wmmmmr’

September 29, 1992

. n ‘ & _,f‘l' -F. -
FEDERAL ELECTICN -~

COMMISSIDN e
HAR ROTM

Oor 19 | 56 P '
MUR HolO:

Ms. Kay Melchisedech Olson
Executive Editor

Flower & Garden

700 W. 47th St., Suite 310
Kansas City, MO 64112

4334

i3]

djf-.lj.ii.' ]

Hd 61 13026

Dear Ms. Olson,

I wish to cancel my subscription to Flower & Garden immediately and to protest in the rgongq_t
terms your politicizing a magazine of horticulture. At best your use of the President’s wife’s picturg
on the cover of your November 1992 issue is an exercise in bad taste and political insensitFity. A3
worst it is an undeclared contribution to the Bush/Quayle re-election campaign. Under amny
I no longer wish to be associated with your magazine even as a reader!

Judy Dawscon, VP Circulation and Marketing

‘ Ms. Retha Dixon
) Docket Chief
Federal Election Commission
Washington, DC 20463

October 17, 1992

Dear Ms. Dixon:

This is to acknowledge receipt on October 16, 1992, of your letter dated October 14, 1992, In
compliance with your request I am having the above complaint notarized.

Subscribed and sworn to before me on this 17th day of October, 1992,

B -

MY Comm:357eed ExpP™tS

may 14 /99 4




FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGCTON. DC 2036)

October 26, 1992

Dr. Philip W. Ogilive
1227 Franklin Street, NE
Washington, DC 20017

MUR 3660

Dear Dr. Ogilive:

This letter acknowledges receipt on October 19, 1992, of
your complaint alleging possible violations of the Federal
Election Campaign Act of 1971, as amended ("the Act"), by the
Flower & Garden magazine. The respondents will be notified of
this complaint within five days.

You will be notified as soon as the Federal Election
Commission takes final action on your complaint. Should you
receive any additional information in this matter, please
forward it to the Office of the General Counsel. Such
information must be sworn to in the same manner as the original
complaint. We have numbered this matter MUR 3660. Please refer
to this number in all future correspondence. For your
information, we have attached a brief description of the
Commission’s procedures for handling complaints.

Sincerely,

” / - ’
1 . ,-;./"1.‘_1,‘-.._/-—‘1\.r~_—
—f A Ay a—

Anne Weissenborn
Acting Assistant General Counsel

Enclosure
Procedures




FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGTON, DO 10404

October 26, 1992

Ms. Kay Melchisedech Olson
Executive Director

Flower & Garden

700 W. 49th Street

Suite 310

Kansas City, MO 64112

Dear Ms. Olson:

The Federal Election Commission received a complaint which
indicates that Flower & Garden may have violated the Federal
Election Campaign Act of 1971, as amended ("the Act®™). A copy
of the complaint is enclosed. We have numbered this matter MUR
3660. Please refer to this number in all future correspondence.

Under the Act, you have the opportunity to demonstrate in
writing that no action should be taken against Flower & Garden
in this matter. Please submit any factual or legal materials
which you believe are relevant to the Commission’s analysis of
this matter. Where appropriate, statements should be submitted
under oath. Your response, which should be addressed to the
General Counsel’s Office, must be submitted within 15 days of
receipt of this letter. If no response is received within 15
days, the Commission may take further action based on the
available information.

This matter will remain confidential in accordance with
2 U.S.C. § 437g(a)(4)(B) and § 437g(a)(12)(A) unless you notify
the Commission in writing that you wish the matter to be made
public. If you intend to be represented by counsel in this
matter, please advise the Commission by completing the enclosed
form stating the name, address and telephone number of such
counsel, and authorizing such counsel to receive any
notifications and other communications from the Commission.




Ms. Kay Melchisedech Olson
Flower & Garden
Page 2

If you have any questions, please contact Jeffrey Long, the
staff member assigned to this matter, at (202) 219-3690. For
your information, we have enclosed a brief description of the
Commission’s procedures for handling complaints.

Sincerely,

- L) .= s
‘/g.tt_-- Nl el fofrne

Anne Weissenborn
Acting Assistant General Counsel
Enclosures
1. Complaint

2. Procedures
3. Designation of Counsel Statement




KC PUBLISHING, INC. PHONE: (816) 531-5730 FAX (B18) 531-3873

November 3, 1992

Jeffrey Long

General Counsel's Office
Federal Election Commission
Washington, DC 20463

I -SG5

I am writing in response to the complaint you are analyzing regarding FLOWER &
GARDEN Magazine's October-November 1992 issue. It has been our company's strategy
to pursue visible people (celebrities, political figures and the like) who have an interest in
our editorial subjects, The reviews, profiles or interviews with these well-known people
are presented as a service to our readers. Our WORKBENCH Magazine, for instance
featured Jimmy Carter on a recent cover; Deborah Norville appeared on the cover of our
WORKBASKET Magazine; and Beverly Sills is scheduled for an upcoming FLOWER &
GARDEN cover.

Dear Mr. Long:

Because Barbara Bush has demonstrated a great love of gardening — and because
she was honored by Jackson & Perkins with a rose variety named in her honor -—- we
requested an interview with Mrs. Bush on several occasions. When her schedule

permitted, she did grant us an interview.

The entire interview and resulting article dealt exclusively with Mrs. Bush's
interest in gardening. The article was neither intended to nor did carry political
overtones. I regret the dissatisfaction one of our readers experienced with this
particular issue but defend our decision to feature a prominent individual with an interest
in gardening in a magazine such as ours.

If you require further information or explanation, please do not hesitate to contact
me again.

Sincerely,

A@xM.Olson_.

Kay Melchisedech Olson
Executive Editor
FLOWER & GARDEN

ce: Jehn C. Prebich, Publisher

700 WEST 47TH STREET. SUITE 310 KANSAS CITY,. MISSOURI 64112




FEDERAL ELECTION COMMISSION Borisony. s
999 E Street, N.W, -5 4 ot

" e '. : r Q
Washington, D.C. 20463 ’
FIRST GENERAL COUNSEL'S REPORT SENSlT|VE

MUR #s 3483, 3605, 3615, 3624,
3660, 3706, 3709, 3710
STAFF MEMBER: Lawrence L., Calvert, Jr.

COMPLAINANTS:

MUR 3483: Gerald B. Wetlaufer

MUR 3605: Rodney G. Gregory, as General Counsel to
Friends of Corinne Brown

MUR 3615: Don Brewer Jr., as Chairman of the Duval
County Republican Executive Committee

MUR 3624: Walter H. Shapiro

MUR 3660: Dr. Philip W. Ogilvie

MURs 3706, 3709, and 3710: William D. White

RESPONDENTS:

MUR 3483: Gecrge Bush
Bush-Quayle ’'92 Primary Committee
and J. Stanley Huckaby, as treasurer
KXIC Radio
U. S. Small Business Administration

Andrew E. Johnson
Committee to Elect Andy Johnson

and Andrew E. Johnson, as treasurer
WVOJ Radio

Clinton/Gore '92 Committee and
Robert A. Farmer, as treasurer
WIXT-TV

Bush-Quayle '92 Primary Committee

and J. Stanley Huckaby, as treasurer
Bush-Quayle '92 General Committee

and J. Stanley Huckaby, as treasurer
WBT Radio

Flower & Garden Magazine

Lynn Yeakel

Lynn Yeakel for U. S. Senate Committee and
Sidney Rosenblatt, as treasurer

Arlen Specter

Citizens for Arlen Specter and
Stephen J. Harmelin, as treasurer

WDUQ Radio

Kevin Gavin




MUR 3709: Lynn Yeakel

Lynn Yeakel for U. S. Senate Committee and

Sidney Rosenblatt, as treasurer
WPXI-TV

Lawrence Convention Center
Monro Muffler/Brake

Welch Foods, Inc.
Richardson-vicks, Inc.
MAACO

Quality Furniture Co.
Edgar Snyder and Associates
Red Lobster Restaurants
International Paper Co.
Turnpike Toyota

West Penn Power Co.

Cinema World, Inc.

Medic Alert

General Mills, Inc.
Willi’s Ski Shop
Willoughby Communications

MUR 3710: Arlen Specter
Citizens for Arlen Specter

and Stephen J. Harmelin, as treasurer
WPXI-TV

RELEVANT STATUTES: 431(8)(A)
431(9)(B) (1)
431(11)
44la(a)(1)
441b

44l1b(a)

441d
44ld(a)(1)
9003(4d)

R
an

U

u.
u.
uU.
u.
u.
u.
u.

(iii)(A)

;n;nwxw:un-

73.1940(b)

INTERNAL REPORTS CHECKED: Disclosure Reports
FEDERAL AGENCIES CHECRED: None

I. GENERATION OF MATTERS

These matters arise from various complaints filed in 1992
concerning several 1992 elections. Each complaint alleges that a

news story or broadcast constituted a prohibited in-kind




contribution from a media corporation to candidates or committees
in violation of 2 U.S.C. § 441b. Accordingly, the complaints are
treated in one report. Details about the generation of each
particular matter and the material facts of each case will be
provided in the next section.

iX. FACTUAL AND LEGAL ANALYSIS

A. The Law

The Federal Election Campaign Act of 1971, as amended ("the
Act"), provides that no corporation, except through a separate
segregated fund, may make a contribution or expenditure in
connection with any Federal election. 2 U.S.C. § 441b. However,
the Act and the Commission’s regulations exclude, under certain
conditions, costs associated with the production or dissemination
of news stories, commentaries or editorials from the definitions
of "contribution" and "expenditure®. 2 U.S.C. § 431(9)(B)(1i);
11 C.F.R. §§ 100.7(b)(2) and 100.8(b)(2).

In Readers’ Digest Ass’'n. v. FEC, 509 F. Supp. 1210, 1214

(S.D.N.Y. 1981), the court, interpreting the Act, stated that the
media exemption applies when the distribution of news or
commentary falls within the media entity’s "legitimate press

function,"” and when the entity is not owned or controlled by any

political party, political committee, or candidate. The

Commission has interpreted the media exemption broadly, consistent
with Congress’ admonition that the Act was not intended "to limit
or burden in any way the first amendment freedom of the press."

H. R. Rep. No. 943, 934 Cong., lst Sess., at 4 (1974). For

instance, although Section 431(9)(B)(i) speaks only of "news




stor(ies], commentar[ies), or editorial(s]", the Commission’s
regulations have extended the protection to "costs incurred in
covering or carrying"” exempt material. 11 C.F.R.

§§ 100.7(b)(2) and 100.8(b)(2). See also, e.g., Advisory Opinion

1982-44 (cable television network’s donation of time to national
party committees for broadcasts in which candidates and other
party leaders discussed issues and solicited contributions was
protected by media exemption).

Section 431(9)(B)(i) identifies only "broadcasting
station[s], newspaper(s], magazine(s], or other periodical
publication[(s]" as press entities entitled to the exemption. To
determine whether a medium of communication fits one of these
descriptions, the Commission has applied the definitions of
"broadcaster,” "newspaper”, and "magazine or other periodical
publication™ in its Explanation and Justification of
11 C.F.R. § 114.4(e). See, e.g. MURs 2277 and 2567. Although
that regulation deals with the sponsorship of candidate debates by
news organizations, the definitions in the Explanation and

Justification were explicitly drafted with the media exemption in

mind. See Explanation and Justification of 11 C.F.R. § 11l4.4(e),

44 Fed. Reg. 76,734 (1979).

According to the Explanation and Justification, "the term
‘broadcaster’ is meant to include broadcasting facilities licensed
by the Federal Communications Commission [("FCC")], as well as
networks." 44 Fed. Reg. at 76,735. Magazines and "other
periodical publications”™ are "publication[s] in bound pamphlet

form appearing at regular intervals (usually either weekly,




bi-weekly, monthly or quarterly) and containing articles of news,
information, opinion and entertainment, whether of general or
specialized interest. Only magazines and periodicals which
ordinarily derive their revenues from subscriptions and

advertising" are to be exempt. 44 Fed. Reg. at 76,735.

In addition to the "legitimate press function" test, the
Commission must also determine whether the press entity is owned

or controlled by any political party, political committee OrC

candidate. This test is a straightforward inquiry into whether

the complaint, response or other data available to the Commission

suggest that a media entity is so owned or controlled. See, e.g.,
43 MUR 3645. 1If it is, it qualifies for the exemption only in
certain narrowly defined situations described in the regulations.
See 11 C.F.R. §§ 100.7(b)(2)(i) and (ii) and 100.8(b)(2)(1i) and
(1i).1
Paid advertising expressly advocating a candidate’s election

or defeat would not qualify for the media exemption and would be

subject to the requirements of 2 U.S.C. That section

§ 441d.

provides disclaimer requirements "whenever any person makes an

: B Under the cited provisions, if a media entity is owned or
controlled by a party, committee or candidate the media exemption
extends only to the costs of news stories "(i) which represent

. bona fide news account[s] communicated in a publication of
general circulation or on a licensed broadcasting facility, and
(ii) which [are] part of a general pattern of campaign-related
news accounts which give reasonably equal coverage to all opposing
candidates in the circulation or listening area . . . ." These
provisions are not applicable to any of the MURs discussed in this
report. However, it is important to note that, contrary to the
assertion of complainant William D. White in MURs 3706, 3709 and
3710, the “"reasonably equal coverage"” requirement is triggered
only by a finding that a media entity is owned or controlled by a
party, committee or candidate.




expenditure” for "general public political advertising" containing

express advocacy. Obviously, Congress did not intend through the

media exemption to exempt paid advertising containing express

advocacy from the definition of "expenditure"; otherwise, Section

441d would be a nullity. By contrast, paid non-political
advertising sponsorship of a broadcast or publication protected by
the exemption is permitted, provided that the sponsor exercises no
control over the exempt content. See Advisory Opinion 1987-8

(corporate sponsorship of magazine and television interview series
with presidential candidates was not prohibited).

B. The Cases

1. MUR 3483

This matter was generated by a complaint received

from Gerald B. Wetlaufer of Iowa City, Iowa against KXIC Radio of

Iowa City; then-President George Bush; the Bush-Quayle ’92 Primary

Committee, Inc. and J. Stanley Huckaby, as treasurer; and the

U. S. Small Business Administration (SBA). The complaint alleges
that taped radio public service announcements produced by SBA and

broadcast by KXIC contained the statement "President Bush knows

our challenges”, leading into a voice-over message from the

President promoting SBA export assistance programs. The complaint
appears to allege that because President Bush was a candidate for

re-election at the time the public service announcement was

broadcast, the announcement expressly advocated his candidacy and

was a thing of value to his campaign.

Consequently, the complaint

theorizes that the production and airing of the public service

announcement constituted a prohibited in-kind contribution from



the SBA and KXIC to the Bush campaign. Attachment A-1.

As a threshold matter, this Office is of the opinion that
the Commission lacks jurisdiction over the SBA in this case.
Although 2 U.5.C. § 44la(a)(1l) provides that "no person" shall
make contributions in excess of certain limits, 2 U.S.C.

§ 431(11) provides that "the term ‘Person’ . . . does not include
the Federal Government or any authority of the Federal
Government." The SBA is, of course, a federal agency. Moreover,
for reasons that will be shown, even if the SBA were subject to
the Commission’s jurisdiction this Office would still recommend
that the Commission find no reason to believe the SBA violated any
provision of the Act.

KXIC asserts it broadcast the announcement "to meet its
responsibilities as a licensee of the Federal Communications
Commission to present programming that addresses issues of concern
to the community,” and argues that the broadcast of public service
announcements like the one at issue here is per se within the
legitimate press function of a radio station. Attachment A-3
at 2.

In Advisory Opinion 1976-76, the requester, a member of
Congress, had produced a film on the services his office made
available to constituents. A television station in the member’s
home district proposed to broadcast the film free of charge as a

public service announcement. The Commission determined that the

media exemption was “available when, in the exercise of its

responsibility [as an FCC licensee] to serve the public interest,

convenience and necessity, the station carries a . . . public




8%fvice announcement to inform constituents of facilities and
S8ervices provided" by the member’'s office.

The SBA announcement appears to meet the test articulated in
AO 1978-76. KXIC asserts it broadcast the announcement in
furtherance of its obligation as an FCC licensee, and, by
providing a toll-free telephone number listeners could call to
order SBA publications, the announcement informed listeners of

2 Attachment A-3

services provided by the Federal government.
at 5. Additionally, KXIC's general manager, Steven Winkey,
declared that KXIC’s parent, lowa City Broadcasting Co., is

neither owned nor controlled by a party, committee or candidate.

Id. at 4. Because the announcement appears to be within the press

exemption, it does not appear to contribute a contribution to the
Bush-Quayle ’92 Primary Committee.

Therefore, this Office recommends that the Commission find
no reason to believe that KXIC Radio, the U. S. Small Business
Administration, George Bush, or the Bush-Quayle ’92 Primary
Committee and J. Stanley Huckaby, as treasurer, violated any
provision of the Act with respect to MUR 3483 and close the file.

2. HNMUR 3605

This matter was generated by a complaint received from

2. Cf. former 47 C.F.R. § 73.1810(d)(4), the FCC's former
definition of a "public service announcement”, which provided that
announcements for which the broadcaster made no charge and which
promoted the activities and services of Federal agencies, among
other entities, qualified as public service announcements.
Although the FCC has removed the regulation from the Code of
Federal Regulations, see 49 Fed. Reg. 33,658 {August 24, 1984), it
has continued to refer to the definition. See In the Matter of

Policies and Rules Concerning Children’s Television Programming,
5 FCC Rcd. 7199, 7204-05 n. iﬁ (1990).




.....

Rodney G. Gregory, as general counsel to Friends of Corinne Brown,

against Andrew E. Johnson, the Committee to Elect Andy Johnson and

Andrew E. Johnson, as treasurer, and WVOJ Radio of Jacksonville,
Florida.> The complaint alleged that Johnson continued to host a
call-in radio program on WVOJ after becoming a candidate for
Congress, and that this arrangement may have constituted a

prohibited in-kind contribution from WVOJ to the Johnson campaign.

Attachment B-1. WVOJ's response indicates that both before and

after becoming a candidate for Congress, Johnson paid WVOJ for two

hours of live broadcast time every weekday afternocn and a two

hour replay at night. See Attachment B-2 at 1. The station

asserts that after Johnson became a Congressional candidate, the

time was paid for by his campaign committee. 1Id. at 3. The B

committee’s disclosure reports appear to corroborate the

assertion.

As discussed supra at 5-6, paid political advertising falls

outside the scope of the news media exemption. Furthermore,

because it appears that WVOJ charged Johnson the usual and normal

charge for air time consistent with 11 C.F.R.

§ 100.7(a)(1)(iii)(A), this Office recommends the Commission find

no reason to believe that WVOJ violated 2 U.S.C. § 441b, and close

3. Friends of Corinne Brown was the principal campaign
committee of Corinne Brown, who, like Johnson, was a candidate for
the Democratic nomination for U. S. Representative from the Third
Congressional District of Florida. In the September 1, 1992
Florida Democratic primary, Brown and Johnson received 43 percent
and 31 percent of the vote, respectively, qualifying them for the
October 1, 1992, run-off election. In the run-off, Brown was
nominated, receiving 64 percent of the vote to Johnson’s 36
percent. Brown was elected to the U. S. House of Representatives
in the November 3, 1992 general election.




=38-

the file with respect to NVOJ.‘
However, WVOJ’s response raises the question of whether

Johnson’s call-in show carried 2 legally sufficient disclaimer,

The response indicates that after Johnson became a candidate, the

show was identified as a "Paid Political Broadcast." Attachment

B-2 at 2. 2 U.S.C. § 441d(a)(1) provides that political

advertising, "if paid for and authorized by a candidate, an
authorized political committee of a candidate, or its agents,
shall clearly state that the communication has been paid for by

such authorized political committee.” A disclaimer identifying

Johnson’s show as a "Paid Political Broadcast" without identifying

who paid for it would not meet Section 441d(a)(l)’'s requirements.
Accordingly, this Office recommends that the Commission find

reason to believe that the Committee to Elect Andy Johnson and

Andrew E. Johnson, as treasurer, violated 2 U.S.C. § 441d(a)(1).

~ 4. 11 C.F.R. § 100.7(a)(1)(iii)(A) provides that the provision
: of services to a political committee at less than the usual and
normal charge for such services will constitute an in-kind
contribution to the committee. Both the contract between WVOJ and
Johnson and the FCC’s regulations governing the sale of broadcast
time to candidates provide that if air time is used by candidates
personally within 45 days of a primary or run-off election, the
station may charge the "lowest unit charge of the station for the
same class and amount of time for the same period;" prior to 45
days before an election, the station may charge not more than "the
charges made for comparable use of such station time by other
users." Attachment B-2 at 3; 47 C.F.R. § 73.1940(b) (reprinted at
11 C.F.R. Supp. A., p. 265 (1992 ed.)). Moreover, the rates on
the contract appear generally consistent with the advertising
rates gquoted for WVOJ in the Gale Directory of Publications and
Broadcast Media 1993, taking into consideration the time of
broadcast and the station’s wattage. Therefore, it appears that
WVOJ charged Johnson the "usual and normal" charge for air time.




3. MUR 3615

This matter was generated by a complaint received from Don
Brewer, Jr., chairman of the Duval County (Florida) Republican
Executive Committee, against WIXT-TV in Jacksonville, Florida and
the Clinton-Gore '92 Committee and Robert A. Farmer, as treasurer.
The complaint alleges that WJXT broadcast a live call-in interview

program featuring Democratic presidential nominee Bill Clinton on

September 9, 1992.5 According to the complaint, WJXT invited the

public and placed television sets on its premises outside its
studio building so that members of the public could watch the
program. It then allegedly allowed the Clinton campaign to erect
a tent over the television sets and exclude persons who were not
Clinton supporters from the tent. The Clinton committee
purportedly "enclosed the area with police tape and police
officers to prevent non-Clinton supporters from viewing the
program. Approximately two hundred and fifty Clinton supporters
were allowed into [the] viewing area while approximately seventy
non-Clinton supporters were held away from the event by police
lines."” Attachment C-1. Moreover, the complaint alleges that
"WJXT . . . allowed Clinton financial supporters into the station
to meet privately with Governor Clinton."™ 1Id. The cumulative
effect of these events, the complaint alleges, was a prohibited
corporate in-kind contribution from WJXT to the Clinton campaign.

Both responses dispute the complaint’s version of the facts.

- 1 The broadcast was apparently carried statewide over the

"Florida News Network,®™ which consists of WJXT and several other
television stations.




L
While Clinton apparently did appear on WJXT’s September 9
broadcast, both responses indicate that the television sets were

brought onto WJXT's property by the Clinton campaign, not WJXT.

Attachment C-2 at 3; Attachment C-3 at 3. However, WJIXT

management apparently did not object to the sets’ presence;
management had already decided to permit the general public to
gather on its property while Clinton was inside the studio
building, attachment C-2 at 2, and it appears that this decision
may have come in response to a regquest from the Clinton committee.
Attachment C-3 at 5. Station management explicitly gave the

Clinton campaign permission to put up the tent, but not until the

tent was partially erected. Attachment C-2 at 3. Neither

response directly disputes the complaint’s contention that persons

J

opposed to Clinton’'s candidacy were excluded from the tent.

3

However, WJXT asserts that crowd control at the site was handled

by local police (including some off-duty officers with whom it

4 0 Y

contracted to direct traffic in its parking lot) and the U. S.
Secret Service, and that any actions by those agencies or by
Clinton supporters to exclude Clinton opponents from the premises

were taken without station management’s knowledge or approval.

Id. at 2. Finally, WJIXT denies that it hosted a "private meeting”

between Clinton and "financial supporters”; instead, it asserts it

hosted a small reception after the program for Clinton and local



dignitaries. Id. at 3ug.®

The broadcast itself appears to fall within the "media
exemption." A call-in interview with a major party nominee for
President ie a legitimate news story, and it makes no difference
that the station is producing, as well as covering, the news
story. Cf. MUR 2567 (debates produced by broadcasters are news
stories within meaning of exemption). WJIXT is an FCC licensee,
and there is no indication that it is owned or controlled by a
party, candidate, or committee. Moreover, there appears to be no
factual basis for any implication in the complaint that the event
after the broadcast was a Clinton fundraiser,

This Office does not concur with WJXT or the Clinton-Gore
Committee’s contention that any costs incurred by WJIXT with regard
to the tent, including the opportunity costs of allowing the
Clinton Committee to use WJIXT property to install TV sets and a
tent were “"costs incurred in covering or carrying” Clinton’'s
appearance on the broadcast and therefore exempt pursuant to
11 C.F.R. §§ 100.7(b)(2) and 100.8(b)(2). Contrary to WJIXT's
assertions, the station’s ability to carry the broadcast was in no
way altered by its decision to allow demonstrators on station
property. 1In fact, granting permission to the Clinton Committee
to set up TV sets and to erect a tent to shelter the TVs and

Clinton supporters is entirely unrelated to the station’'s

6. WJIXT does acknowledge that some Clinton supporters entered
the station building and "were restricted to a roped off area” in
the lobby, although the station claims WJIXT personnel did not let
them into the building. The station also acknowledges that Mr.
Clinton shook hands with these supporters as he walked through the
lobby on his way out. See C-2 at 12-13.




-ll=
broadcast function and should not be viewed as a "cost incurred in
covering or carrying a new story."
Under the Act, corporations are prohibited from making any
contribution or expenditure in connection with the election of a
Federal candidate, and candidates and political committees are

prohibited from knowingly accepting any such contributions or

expenditures. 2 U.S.C. § 441b(a). For purposes of Section 441b,

"contribution or expenditure"” is defined to include "any direct or
indirect payment, distribution, loan advance, deposit or gift or
money, or any services, or anything of value to any candidate,

campaign committee, or political committee or organization in

connection with a federal election.™ 2 U.S5.C. § 441b(b)(2). In

this case, the use of WJXT's property by the Clinton campaign
clearly constitutes an in-kind contribution prohibited under

Section 441b.7

WJIXT advances two arguments for concluding that, even

without the protection of the news media exemption, it made no

contribution or expenditure in this case. First, the station
argues that none of its actions were taken for the purpose of

influencing a federal election as would be required by 2 U.S.C.

§ 431(8) under Orloski v. FEC, 795 F.2d 156 (D.C. Cir. 1986).

That case involved an address at a picnic by an incumbent

officeholder in his capacity as a Member of Congress; here Clinton

y & While the Corporations Division of the Office of the
Secretary of State of Florida lists no corporation under the name
"WJXT," the Gales Directory of Publications and Broadcast Media
1992 lists WJXT as owned by Post-Newsweek Stations, Inc. of
Washington, D.C.




-]15=

spoke to Florida voters not in his capacity as Governor of

8 The

Arkansas but in his capacity as a Presidential candidate.
station also argues that its actions do not constitute

expenditures on the grounds that they lack "express advocacy."
WIXT attempts to rely on the Supreme Court’s holding "that an

expenditure must constitute ’‘express advocacy’ in order to be

subject to the prohibition of Section 441b. FEC v. Massachusetts

Citizens for Life, 479 U.S. 246, 249 (1986). Respondent’'s

argument carries no weight here since this case does not involve

independent expenditures but rather in-kind contributions for

which the "express advocacy®™ limitation does not apply.

Accordingly, it appears that WJXT made, and the Clinton
campaign knowingly received, a prohibited contribution.
Therefore, this Office recommends that the Commission find reason
to believe that WJXT-TV violated 2 U.S.C. § 441b(a) and that the
Clinton-Gore ‘92 Committee and Robert A. Farmer, as treasurer,
knowingly viclated 2 U.S.C. § 441b(a) and violated 26 U.S.C.
§ 9003.

4. NUR 3624

This matter was generated by a complaint received from
Walter H. Shapiro of Charlotte, North Carolina, against WBT Radio
of Charlotte, the Bush-Quayle '92 Primary Committee, the
Bush~-Quayle '92 General Committee, and J. Stanley Huckaby, as

treasurer of both committees. The complaint alleges that by

8. WJIXT actually invited both major party candidates to appear
for Town Meeting programs. The Bush campaign initially declined
the offer and then subsequently agreed to participate in a program
broadcast on October 23, 1992. See Attachment C-2 at 2.







broadcasting the nationally syndicated Rush Limbaugh radio

il

program, WBT effectively broadcast three hours a day of unpaid
advertising for the Bush-Quayle campaign and thereby made a
prohibited in-kind contribution. Attachment D-1. On November 30,
1992, Shapiro amended his complaint, alleging that Limbaugh was in
a business relationship with Roger Ailes, a consultant to former
President Bush’'s 1988 campaign, and that Bush and then-Vice
President Quayle appeared on the Limbaugh program while other
candidates for President and Vice President did not. Attachment
D-2.

WBT is licensed by the FCC, and is owned not by any party,
candidate or committee but by Jefferson-Pilot Communications Co.,
a North Carolina media corporation. In a sworn affidavit in
response to the complaint, Richard Jackson Whitt, WBT’'s general
manager, stated that the Limbaugh program is a nationally
syndicated "call-in" talk show broadcast for three hours every
weekday. On the typical show, Limbaugh "states his opinion on

some subject and then invites callers, who may express opposing or

supporting views. . . . Politics may or may not be discussed on

any given day." Attachment D-4 at 5-6. Limbaugh’'s program
therefore appears to be commentary by a third party not employed
by WBT; such third-party commentary is squarely within the
"legitimate press function" of a broadcaster. Advisory Opinion
1982-44. WBT's broadcast of the Rush Limbaugh program thus
appears to be protected by the media exemption, and there appears

to have been no prohibited in-kind corporate contribution for




Ty P

s Accordingly, this Office

either Bush-Quayle committee to accept.
recommends that the Commission find no reason to believe that WBT
Radio, the Bush-Quayle ’92 Primary Committee, the Bush-Quayle ’92
General Committee, and J. Stanley Huckaby, as treasurer of both
committees violated any provision of the Act with respect to MUR
3624, and close the file.

5. MUR 3660

This matter was generated by a complaint received

from Dr. Philip W. Ogilvie of Washington, D. C. against Flower &

Garden magazine. The complaint alleges that Flower & Garden’'s use

of Barbara Bush’s picture on the cover of its November 1992 issue
was an illegal in-kind contribution to the presidential campaign
of Mrs. Bush’s husband. Attachment E-1.

As the response of KC Publishing, Inc., the parent of Flower
& Garden, points out, Barbara Bush was a public figure whose
interest in gardening was newsworthy for a general-interest
publication devoted to that topic; the cover picture accompanied
an interview with Mrs. Bush printed inside the magazine.

Attachment E-2. Moreover, Flower & Garden would appear to be a

"bona fide" magazine. From a xerographic copy of the magazine’s

cover, it would appear that Flower & Garden is in bound pamphlet

form. It is published every other month, and apparently has a

9. Shapiro’s amendment to the complaint, which must be read
broadly even to find an allegation of conduct that would violate
the Act, may be an attempt to 2ll2gzs that through a web of
unsubstantiated relationships between the committees, Ailes, and
Limbaugh, the costs associated with the program constituted
in-kind contributions. No factual support is offered for such an
allegation.




1=
regular subscription price of $12.95 per year, a subscription and
newsstand circulation of more than 570,000, and regular
advertising rates. 1 Gale Directory of Publications & Broadcast
Media 1993 1165. Further, it appears to contain articles of
interest to the general gardening public. Therefore, Flower &
Garden’s interview with Barbara Bush appears to have been within
its legitimate press function.

KC Publishing’s response does not explicitly address the
issue of ownership or control, but no available data suggest that
KC Publishing is a party, committee or candidate. FEC indices
reveal no campaign activity by KC Publishing or publisher John C.
Prebich in the 1992 election cycle. Accordingly this Office
recommends that the Commission find no reason to believe that XC
Publishing, Inc., violated 2 U.S5.C. § 441b, and close the file on
MUR 3660.

6. MURs 3706, 3709, and 3710

These matters were all generated by complaints filed by

10 1n MmUR 3706, White

William D. White of Pittsburgh, Pennsylvania.
filed a complaint against Lynn Yeakel; the Lynn Yeakel for U.S.
Senate Committee and Sidney Rosenblatt, as treasurer; Senator

Arlen Specter; Citizens for Arlen Specter and Stephen J. Harmelin,

10. White claims to have been an independent candidate for
United States Senator from Pennsylvania in the November 3, 1992
general election. See, e.g., Attachment F-1 at 2. However, White
failed to file a Statement of Candidacy with the Commission for
the 1992 election, and counsel for one of the respondents in these
matters stated upon information and belief that White failed to
qualify for the Pennsylvania ballot. Attachment F-2 at 2.




WDUQ Radio of Pittsburgh; and Kevin Gavin, WDUQ's

B

as tronsuror;ll

news director. The complaint alleges that WDUQ provided free air

time to the Yeakel campaign, and that this constituted an illegal

in-kind contribution. It also implies that Gavin, who is WDUQ's

news director, personally contributed services to the Yeakel

campaign by interviewing Yeakel during the broadcast produced with

WDUQ’s grant of free air time. Additionally, White alleges that

WDUQ's coverage of Yeakel and Specter’s participation in the
League of Women Voters’ "Citizens’ Jury" program constituted an
illegal in-kind contribution from WDUQ to both campaigns.
Attachment F-1.
WDUQ’'s general manager, Judy Jankowski, averred in a sworn

affidavit that the station made "free and essentially unrestricted

time" available to all candidates for the U. S. Senate from

Pennsylvania, including White. Attachment F-4 at 2. WDUQ’'s

donation of air time was similar to that approved by the

Commission in Advisory Opinion 1982-44, and to the donation of

free newspaper space held to be within the media exemption in

MUR 486 (cited in AO 1982-44). WDUQ's coverage of the League of

Women Voters’ "Citizens’ Jury" appears to have been spot news

coverage. Moreover, WDUQ is an FCC licensee; therefore, the

broadcasts at issue appear to have been within WDUQ’'s legitimate

press function. Additionally, WDUQ appears to be owned not by a

party, committee or candidate, but by Duguesne University.

11. Senator Specter was the Republican nominee for U. S. Senator
from Pennsylvania in the 1992 general election, and Yeakel was the
Democratic nominee. Senator Specter was re-elected, receiving 51

percent of the vote to Yeakel’'s 49 percent.



Attachment F-4 at 1. Accordingly, this Office recommends that the

-20-

Commission find no reason to believe that WDUQ Radio or Kevin
Gavin violated any provision of the Act with respect to MUR 3706.
Because there appears to have been no prohibited contribution to
accept, this Office further recommends that the Commission find no
reason to believe that Lynn Yeakel, the Yeakel for Senate
Committee or Sidney Rosenblatt, as treasurer, Senator Arlen
Specter, or Citizens for Arlen Specter or Stephen J. Harmelin, as
treasurer violated any provision of the Act with respect to
MUR 3706 and close the file.

In MUR 3709, White filed a complaint against Yeakel, the

Yeakel committee, and WPXI-TV of Pittsburgh. The complaint

alleged that WPXI‘s hour-long broadcast of a "call-in" interview

featuring Yeakel constituted an illegal in-kind contribution from
WPXI to the Yeakel campaign. Attachment G-1. On December 2,
1992, White amended his complaint to name each of the program’s
advertisers as respondents, and, on January 8, 1993, White again
amended his complaint to name as a respondent Willoughby

Communications, an advertising agency that acted as purchasing

12

agent for one of the advertisers. The amendments alleged that

The advertiser respondents in MUR 3709 are:

Lawrence Convention Center
Monro Muffler/Brake

Welch Foods, Inc.
Richardson-Vicks, Inc.
MAACO

Quality Furniture Co.

Edgar Snyder and Associates
Red Lobster Restaurants
International Paper Co.
Turnpike Toyota




=3%=
the advertisers’ sponsorship of the program constituted illegal
in-kind contributions to the Yeakel campaign. Attachments G-2 and
G-3.

WPXI responds that the program about which White complains
was a "regularly scheduled news program.” Attachment G-4 at 1.
Confirming this assertion, all of the advertiser respondents
contend that they bought time on WPXI news programming generally,
and had no knowledge (much less intent) that they were buying time
on a broadcast featuring Yeakel. For instance, respondent Monro
Muffler/Brake asserted that "one spot was ordered to run every
other week from July 11 through October 3, 1992 in the WPXI
Saturday morning ‘news block’ between 8 a.m. and 12 p.m."
Attachment G-6. The specific placement of advertisements within
that time period was apparently left up to WPXI.

Regularly scheduled news programs are protected by the media
exemption. Moreover, WPXI is an FCC licensee and does not appear
to be owned or controlled by a party, committee or candidate.
Accordingly, it appears to be within the media exemption, and this
Office recommends that the Commission find no reason to believe
that WPXI-TV violated any provision of the Act with respect to
MUR 3709.

As discussed supra at 6, non-political advertising on or

sponsorship of material which qualifies for the media exemption is

(Footnote 12 continued from previous page)
West Penn Power Co.
Cinema World, Inc.
Medic Alert
General Mills, Inc.
Willi’'s Ski Shop




-22d=

not prohibited by 2 U.S.C. § 441b, provided that the advertiser

exercises no editorial control over the content of the exempt
material. Because none of the advertiser respondents appeared to
exercise editorial control over the content of WPXI's interview
with Yeakel, this Office recommends that the Commission find no
reason to believe that any of the advertiser respondents or
Willoughby Communications violated any provision of the Act.
Finally, because there appears to have been no prohibited in-kind
contribution, this Office recommends that the Commission find no
reason to believe that Lynn Yeakel or the Lynn Yeakel for Senate
Committee, or Sidney Rosenblatt, as treasurer, violated any
provision of the Act with respect to MUR 3709 and close the file.

In MUR 3710, White filed a complaint against Senator
Specter, the Specter committee, and WPXI. The allegations were
substantially the same as those involving Yeakel, the Yeakel
committee, and WPXI in MUR 3709. Attachment H-1. However, unlike
in MUR 3709, White did not name individual advertisers on the
program as respondents. The allegations and responses in MUR 3710
are sufficiently similar to those in MUR 3709 for the same
analysis to apply. Accordingly, this Office recommends that the
Commission find no reason to believe that any respondents violated
any provision of the Act with respect to MUR 3710 and close the
file.

III. RECOMMENDATIONS

A. With respect to MUR 3483:

1. Find no reason to believe that KXIC Radio, the U. S§.
Small Business Administration, George Bush, or the
Bush-Quayle ’92 Primary Committee or J. Stanley Huckaby,
as treasurer, violated arny provision of the Act.




-23-

Approve the appropriate letters.
Close the file.

With respect to MUR 3605:

Find no reason to believe that WVOJ Radio violated
2 U.S5.C. § 441b, and close the file with respect to WVOJ
radio.

Find reason to believe that the Committee to Elect Andy
Johnson and Andrew E. Johnson, as treasurer, violated

2 U.5.C. § 441d(a)(1).

Approve the attached Factual and Legal Analysis.

Approve the appropriate letters.

With respect to MUR 3615:

Find reason to believe that WJXT-TV violated 2 U.S.C.
§ 441b(a).

Find reason to believe that the Clinton-Gore *92
Committee and Robert A. Farmer, as treasurer, knowingly
violated 2 U.S.C. § 441b(a) and violated 26 U.S.C.

§ 9003.

Approve the attached Factual and Legal Analyses.
Approve the appropriate letters,

With respect to MUR 3624:

Find no reason to believe that WBT Radio, the
Bush-Quayle ’92 Primary Committee, the Bush-Quayle ’92
General Committee, or J. Stanley Huckaby as treasurer of
both committees, violated any provision of the Act.
Approve the appropriate letters.

Close the file.

With respect to MUR 3660:

Find no reason to believe that KC Publishing, Inc.,
violated 2 U.S.C. § 441b.

Approve the appropriate letters.

Close the file.




-24-
With respect to MUR 3706:

Find no reason to believe that WDUQ Radio, Kevin Gavin,
Lynn Yeakel, the Lynn Yeakel for U. S. Senate Committee
or Sidney Rosenblatt, as treasurer, Arlen Specter, or
Citizens for Arlen Specter or Stephen J. Harmelin, as
treasurer, violated any provision of the Act.

Approve the appropriate letters,
Close the file.

With respect to MUR 3709:

Find no reason to believe that Lynn Yeakel, the Lynn
Yeakel for U. S. Senate Committee or Sidney Rosenblatt,
as treasurer, WPXI-TV, Lawrence Convention Center, Monro
Muffler/Brake, Welch Foods, Inc., Richardson-Vicks,
Inc., MAACO, Quality Furniture Co., Edgar Snyder and
Associates, Red Lobster Restaurants, International Paper
Co., Turnpike Toyota, West Penn Power Co., Cinema World,
Inc., Medic Alert, General Mills, Inc., Willi’'s Ski
Shop, or Willoughby Communications violated any
provision of the Act.

Approve the appropriate letters.
Close the file.

With respect to MUR 3710:

Find no reason to believe that Arlen Specter, Citizens
for Arlen Specter or Stephen J. Harmelin, as treasurer,
or WPXI-TV violated any provision of the Act.

Approve the appropriate letters.

Close the file.

Lawrence M. Noble
General Counsel

Lois G. Lérner
Associate/ General Counsel




BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION

In the Matter of
MUR 3660

Flower and Garden Magazine

CERTIFICATION

1, Marjorie W. Emmons, recording secretary for the
Federal Election Commission executive session on May 25,
1993, do hereby certify that the Commission decided by a
vote of 5-0 to take the following actions in MUR 3660:

: N Find no reason to believe that KC

Publishing, Inc. violated 2 U.S.C. § 441b.
Approve the appropriate letters as
recommended in the General Counsel’s

report dated May 17, 1993,

Close the file.

Commissioners Aikens, Elliott, McGarry, Potter, and
Thomas voted affirmatively for the decision; Commissioner
McDonald was not present.

Attest:

rjorie W. Emmons
etary of the Commission




FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGCTON a6 )

JUNE 8, 1993

CERTIFIED MAIL
RETURN RECEIPT REQUESTED

Dr. Philip W. Ogilvie
1227 Franklin St., N.E.
Washington, DC 20017

RE: MUR 3660

Dear Mr. Ogilvie:

On May 25, 1993, the Federal Election Commission reviewed the
allegations of your complaint dated September 29, 1992, and found
that on the basis of the information provided in your complaint
that there is no reason to believe that KC Publishing, Inc., as
parent of Flower & Garden, violated 2 U.S.C. § 441b. Accordingly,
on May 25, 1993, the Commission closed the file in this matter.

The Federal Election Campaign Act of 1971, as amended ("the
Act"™) allows a complainant to seek judicial review of the
Commission’s dismissal of this action. See 2 U.S5.C. § 437g(a)(8).

Sincerely,

Lawrence M. Noble
General Counsel

Lois GE Lerner

Associate General Counsel

Enclosure
General Counsel’s Report




FEDERAL ELECTION COMMISSION

VASHINGTON DC 20463

JUNE 8, 1993

Kay M. Olson, Executive Editor
Flower & Garden

700 W. d7th Street, Suite 310
Kansas City, MO 64112

RE: MUR 3660
KC Publishing, Inc.

Dear Ms. Olson:

On October 26, 1992, the Federal Election Commission notified
Flower & Garden of a complaint alleging violations of certain
sections of the Federal Election Campaign Act of 1571, as amended.

On May 25, 1993, the Commission found, on the basis of the
information in the complaint, and information provided by you,
that there is no reason to believe that KC Publishing, Inc., as
parent of Flower & Garden, violated 2 U.S.C. § 44lb. Accordingly,

the Commission closed its file in this matter.

The confidentiality provisions at 2 U.S.C. § 437g(a)(12) no
longer apply and this matter is now public. 1In addition, although
the complete file must be placed on the public record within 30
days, this could occur at any time following certification of the
Commission’s vote. If you wish to submit any factual or legal
materials to appear on the public record, please do so as soon as
possible. While the file may be placed on the public record
before receiving your additional materials, any permissible
submissions will be added to the public record upon receipt.

Sincerely,

Lawrence M. Noble
General Counsel

SIS ——

Lois G. Lerner
Associate General Counsel

Enclosure
General Counsel’s Report




FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGTON, DC 20463

THIS IS THE END OF MR # _ 3660

DATE Flmﬂ, CAMERA NO. 4




