FEDERAL ELECTION COMMISSION
WASHINCTON DC 20401

THIS IS THE BEGINNING OF MR # _36IS”
DATE FILMED ﬁé&l CAERA NO. _ 4

CAERAMAN _Z.£.5.




Q:waf ounty

Republican Executive Committee

Don Brewer
County Chairman 9550 Regency Square Boulevard, Suite 711 * Jacksonville, Florida 32225
{H) (904) 744-2141 = (W) (904) 724-6444

September 10, 1992

MUuRr

Mr. John W. McGarry
Chairman

Federal Elections Commission
999 E. Street

Washington, D.C. 20463

()
034

3 ﬁﬁ’i‘

Dear Mr. McGarry:

On Wedneaday evening, September 9, 1992, the Florida News
Network and WJXT, Channel 4, in Jacksonville, Florida, held a
televised "Town Meeting" in Jacksonville, Florida. The progras
was aired live at 8 p.mn. to 9 p.m. at Florida News Network
affiliates in Miami, Ft. Lauderdale, Orlando and Jacksonville,

Florida.

The public was invited to watch the program outside the
studio on their premises. WJIXT provided television sets outside

the station on station preamises.

The Democratic Party and the Clinton Campaign placed a large
tent over the television sets and enclosed the area with police
tape and police officers to prevent non-Clinton supporters from

viewing the progras.
Approximately two hundred and fifty Clinton supporters were

allowed into WJXT’s viewing area while approximately seventy non-
Clinton supporters were held away from the event by police lines.

Wh WY 1243826
0313234

LASNGGY
NOISSINKOD K0ILa 37

WJIXT also allowed Clinton financial supporters into the
station to meet privately with Governor Clinton.

This is an obvious corporate in kind contribution to the
Clinton Campaign and a violation of the Federal Election Laws.
WJXT held a Clinton Political Rally on its premise from 7 p.m.
10 p.m. on September 9, 1992.

to

Please investigate!

1, Don Brewer, Jr. swear that the above facts are true to
it of (:k’dg;lodgo
Notary

STATE OF FLOR!DA.
Y COMI4.35.0N EXPI AFRIL 20, 1993,
¥ lvs-—u YHNOERWRITERS.

KOTARY P

r
BONLLD ThAaU NRUTAR

Paid for by the Republican Party of Florida.
@ Pricted on recycled paper.




FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINCTON. DC. 20463

September 28, 1992

Don Brewer, Jr., County Chairman
Republican Executive Committee

Republican Party of Florida--Duval County
9550 Regency Square Boulevard

Suite 711

Jacksonville, Florida 32225

MUR 3615
Dear Mr. Brewer:

This letter acknowledges receipt on September 21, 1992, of
your complaint alleging possible violations of the Federal
Election Campaign Act of 1971, as amended ("the Act"), by
WIXT-TV-Channel 4, Clinton for President Committee, and Robert
A. Farmer, as treasurer. The respondents will be notified of
this complaint within five days.

You will be notified as soon as the Federal Election
Commission takes final action on your complaint. Should you
receive any additional information in this matter, please
forward it to the Office of the General Counsel. Such
information must be sworn toc in the same manner as the original
complaint. We have numbered this matter MUR 3615. Please refer
to this number in all future correspondence. For your
information, we have attached a brief description of the
Commission’s procedures for handling complaints.

Sincerely,

isa E. Klein

Assistant General Counsel

Enclosure
Procedures




FEDERAL ELECTION COMMISSION
WASHINGTON. D.C 20463

September 28, 1992

Robert A. Farmer, Treasurer
Clinton for President Committee
Post Box 615

Little Rock, Arkansas 72203

MUR 3615

Dear Mr. Farmer:

The Federal Election Commission received a complaint which
indicates that the Clinton for President Committee ("Committee")
and you, as treasurer, may have violated the Federal Election
Campaign Act of 1971, as amended ("the Act"). A copy of the
complaint is enclosed. We have numbered this matter MUR 3615.
Please refer to this number in all future correspondence.

Under the Act, you have the opportunity to demonstrate in
writing that no action should be taken against the Committee and
you, as treasurer, in this matter. Please submit any factual or
legal materials which you believe are relevant to the
Commission’s analysis of this matter. Where appropriate,
statements should be submitted under oath. Your response, which
should be addressed to the General Counsel’s Office, must be
submitted within 15 days of receipt of this letter. If no
response is received within 15 days, the Commission may take
further action based on the available information.

This matter will remain confidential in accordance with
2 U.S5.C. § 437g(a)(4)(B) and § 437g(a)(12)(A) unless you notify
the Commission in writing that you wish the matter to be made
public. If you intend to be represented by counsel in this
matter, please advise the Commission by completing the enclosed
form stating the name, address and telephone number of such
counsel, and authorizing such counsel to receive any
notifications and other communications from the Commission.




Robert A. Farmer, Treasurer
Clinton for President Committee
Page 2

If you have any questions, please contact Veronica M.
Gillespie, the attorney assigned to this matter, at (202)
219-3690. Por your information, we have enclosed a brief
description of the Commission’'s procedures for handling
complaints.

Sincerely,

=24/
//’/”;’
sa E. Klein
Assistant General Counsel

Enclosures

1. Complaint

2. Procedures

3. Designation of Counsel Statement




FEDERAL ELECTION COMMISSION
WASHINGTOS. DC. 20463

September 28, 1992

Mr. Steve Wasserman, Vice-President
WJIXT-TV-Channel 4

Box 5270

Jacksonville, FL 32207

Dear Mr. Wasserman:

The Federal Election Commission received a complaint which
indicates that WJXT-TV-Channel 4 may have violated the Federal
Election Campaign Act of 1971, as amended ("the Act"). A copy
of the complaint is enclosed. We have numbered this matter MUR
3615. Please refer to this number in all future correspondence.

Under the Act, you have the opportunity to demonstrate in
writing that no action should be taken against WJXT-TV-Channel 4
in this matter. Please submit any factual or legal materials

which you believe are relevant to the Commission’s analysis of
this matter. Where appropriate, statements should be submitted
under ocath. Your response, which should be addressed to the
General Counsel’s Office, must be submitted within 15 days of
receipt of this letter. If no response is received within 15
days, the Commission may take further action based on the
available information.

This matter will remain confidential in accordance with
2 U.S.C. § 437g(a)(4)(B) and § 437g(a)(12)(A) unless you notify
the Commission in writing that you wish the matter to be made
public. 1If you intend to be represented by counsel in this
matter, please advise the Commission by completing the enclosed
form stating the name, address and telephone number of such
counsel, and authorizing such counsel to receive any
notifications and other communications from the Commission.




Mr. Steve Wasserman, Vice President
WIXT-TV-Channel 4
Page 2

If you have any questions, please contact Veronica M.
Gillespie, the attorney assigned to this matter, at (202)
219-3690. For your information, we have enclosed a brief
description of the Commission’s procedures for handling
complaints.

Sincerely,

e
(ET;:/i%;kloin

Assistant General Counsel

Enclosures
1. Complaint
2. Procedures
3. Designation of Counsel Statement




RECEIVED

RAL EtEcTn-'H
e gonmss'o“

MAH RO M

tﬂn fer 8 W IN'U

L

Js 3

4 V.

Q3n3z

October 8, 1992

Ms. Veronica M. Gillespie
Office of the General Counsel
Federal Election Commission
999 E Street, N.W.
Washington, D.C. 20463

A
"y

| Hd 6- 13026

(XN
ngﬁHH;

Re: MUR 3615

Dear Ms. Gillespie:

This letter is to confirm our telephone conversation in
which I requested on behalf of the Clinton/Gore ‘92 Committee
("Committee™) an extension of time to file a responsive brief in

the above referenced matter.

As the allegations concern events that took place in Florida
several weeks ago and the individuals with the most knowledge of
the events described in the complaint are currently involved in
timely tasks relevant to the ongoing presidential campaign, the
Committee needs additional time to inspect its records and to

interview appropriate campaign personnel.

Accordingly, the Committee requests an additional 20 days
over the 15 days in which the Committee is required to file a
responsive brief. We respectfully request an extension of time to

November 6, 1992.

Please be advised that a general Statement of Designation of
Counsel for Robert A. Farmer, Treasurer, Governor Bill Clinton,
and the Clinton/Gore ‘92 Committee has previously been filed with
the Commission in which Anthony S. Harrington, Christine Varney
and the undersigned are designated as counsel.

We appreciate your cooperation and understanding in granting
us this extension.
Sipc Y

P
ilip ¥riedman
Deputy feneral Counsel

cc: Tony Harrington
National Campaign Headquarters » PO. Box 615 * Little Rock, Arkansas 72203 « Telephone (501) 3721992 « Fumw .

Paid for by the Cintor/Gore ‘92 Commitiee
: ..—-r--m‘q.-- 2 ==t




o P
¥ R b itis

REQEIVED
FEDERAL ELECTION
GOHMISS!C‘H
MALL ROON

} ralin T ' ‘." =1 AL
¥

-

ON & BURLING
1201 PENNSYLVANIA AVENUE, N W
F.O BOX 75686 ot "W
WASHINGTON, D.C 20044 &' |5 “ L1 m 3‘
(202) 662-6000 ACHEBON HOUSE

A8 HERTFORD SYRELTY

LONDON WITPTF ENGLAND
TELEFAX 1202 662-629 TOLE & a3
ELLIOTT SCHULDER TELEX 89-8583 (COVLING WiH) TELEFAX 44-71-488 3101
CABLE COVLING [E——
BRUSSILS CORRESPONOLNT OF FiCT

44 AVENUL DES ANty
BAUSSELS 0RO MLLGIUM

October 15 F 1992 TELEPWONE 32-2-8:2. 9800

TELEFAX 32-2-802 S06

DIRECY DAl NUMSER
1208 882 3482

BY HAND

Lisa E. Klein, Esqg.
Assistant General Counsel
Federal Election Commission
Room 129

999 E Street, N.W.
Washington, D.C. 20463

o .
ATTN: Veronica M. Gillespie, Esqg. <1 gﬁ
32
S 28
19 )
N Re: MUR 3615 ¥ ;g
< Dear Ms. Gillespie: e g
~ On behalf of WJXT-TV Channel 4 ("WJXT"), I am g &
writing to request an extension of time, to and including 2
- November 6, 1992, within which to respond to the complaint in
the above matter. (A copy of the Statement of Designation of
¥ Counsel is enclosed.) The Commission forwarded a copy of the

complaint to WJXT by letter dated September 28, 1992, and
thus, absent an extension of time, WJXT's response would be
D due for filing on October 16, 1992. The additional time is
necessary to complete our investigation of the facts and
prepare a response on behalf of WJXT.

Thank you for your assistance in this matter and
please feel free to call me with any questions you may have.

Sincerely,

Elliott Schulder

Enclosure




Elliott Schulder

1201 Pennsylvania Avenue, N.W.
P.0. Box 7506

Mashington, D.C. 20044

(202) 662-5462

\O
nNo
=
9
—
&
-
=
oy

mmmmuwﬂ*ﬂm“é
couneel and s suthorised to teceive any potifications emd othes
commuications from the snd to act on Ay behalf before

the Commission.

10/14/92
-




FEDERAL ELECTION COMMISSION
WASHINGTON, D C 20463

October 29, 1992

Elliott Schulder, Esqg.
Covington & Burling

1201 Pennsylvania Avenue, N.W.
P.0. Box 7566

Washington, D.C. 20044

RE: MUR 3615

Dear Mr. Schulder:

This is in response to your letter dated October 15, 1992,
requesting an extension of 20 days until November 6, 1992, to file
a response in the above-referenced matter. After considering all
the circumstances presented in your letter and pursuant to our
discussion on October 14, 1992, the Office of the General Counsel

has granted the regquested extension for 20 days. Accordingly,
your response is due by the close of business on November 6, 1992,

If you have any questions, please contact me at
(202) 219-3690.

Sincerely,

oronco f At i

Veronica M. Gillespie
Attorney




| OCC Y200

ot Pl i b ogi ]

s".'j‘.‘. -
|
INGTON & BURLING
1201 PENNSYLVANIA AVENUE N.W
P.O. BOX 7566
WASHINGTON, DC. 20044
i202) 662-6000 e i

46 HEATFORD STRECT
LONDON WITPTF ENGLAND

TELEFAX 1202 662-8291
TELEPHONE 44.7) 4088885

ELLIOTT SCHULDER TELEX: 89-593 (COVLING WSHI TELEFAX 44-7).488- 30i
DIRECT DIAL NUMBER CABLE COVLING —
#OR 882-5482 BAUSSELS CORRESPONDENT OFFICE

44 AVENUE DLS ARTY
BAUSSELS 1040 BLLGIUM

October 28, 1992 TELEPMONE 3d-2-82-9080

TELEFAX 32-2-8503 /868

;3034

BY HAND

Lisa E. Klein, Esq.
Assistant General Counsel
Federal Election Commission
Room 129

N 999 E Street, N.W.
Washington, D.C. 20463

183 AW

en:2Wd 62 LU Zb
{jj.’;ile:ﬁ

NOIS3Hns

™ Re: MUR 3615

Dear Ms. Klein:

This is the response of television station WJXT,
Channel 4 ("WJXT") to the complaint in the above matter. The
= complaint alleges that WJXT violated the Federal Election
Campaign Act, as amended, 2 U.S.C. § 431 et seq. ("FECA"), by
making an in-kind contribution to the Clinton campaign as a
> result of events surrounding WJXT's broadcast from its studios
of a "Town Meeting" featuring Governor Clinton on September 9,
" 1992.

As shown below, the complaint has no basis in
fact or law. The complaint's factual allegations are flatly
incorrect in numerous crucial respects. WJXT's only involve-
ment in the events at issue was incidental to its activities
as broadcaster of the televised "Town Meeting" with Governor
Clinton. WJXT's actions are therefore fully protected under
the press exemption to the FECA.

FACTS

WJXT is a television station licensed by the
Federal Communications Commission, with studios in
Jacksonville, Florida. WJXT is part of the Florida News
Network, whose other member stations are located throughout
the State of Florida.




COVINGTON & BURLING

Lisa E. Klein, Esq.
October 28, 1992
Page 2

In August 1992, the News Director of WPLG, a
Miami television station that is a member of the Florida News
Network, wrote to representatives of the Bush and Clinton
campaigns, inviting President Bush and Governor Clinton to
participate in separate "Town Meeting" programs that the
Florida News Network would produce. (The letters are attached
as Exhibit A.) The proposed format for each program was a
one-hour question-and-answer session, with questions being
posed by audience members located in the studios of four
different Florida stations. Governor Clinton accepted the
invitation to participate in a Town Meeting program, while
President Bush initially declined. (Mr. Bush subsequently
agreed to participate in a Town Meeting program, which was
broadcast on October 23, 1992.)

The Town Meeting program involving Governor
Clinton was scheduled for the evening of September 9, 1992.
Mr. Clinton was to appear at WJXT's studios in Jacksonville
where he would answer guestions from members of the audience
and from audience members assembled at studios in Miami, Tampa
and Orlando. See Affidavit of Steve Wasserman ¥ 4, attached
as Exhibit B.

Contrary to the allegations in the complaint, WJXT
did not invite members of the public to view the program
outside the station on station premises nor did WJXT encourage
the public to be present on its property. WJXT's management
did anticipate that Governor Clinton's appearance would
attract both Clinton and Bush supporters outside the station.
Although station management considered banning all
demonstrators -- both pro- and anti-Clinton -- from station
property, it ultimately decided to allow the public to enter
onto station property in front of the studio building to voice
their support of, or opposition to, Governor Clinton. 1In
anticipation of crawds, WJIXT hired off-duty police officers to
control parking in the employee parking lot. In addition,
WJIXT contacted representatives of the Secret Service regarding
security arrangements and understood that the Secret Service
contacted the local police regarding crowd control. Based on
these contacts, station management believed that the Secret
Service and the local police would handle all necessary
security and crowd control arrangements outside the station
building. Wasserman Aff. 99 5-6. See also Affidavit of
David Way ¥ 3, attached as Exhibit €.




COVINGTON & BURLING .

Lisa E. Klein, Esqg.
October 28, 1992
Page 3

The complaint also erroneously alleges that WJXT
provided television sets outside the station. 1In fact, the
Clinton campaign rented television monitors, which were placed
outside the station in the area set aside for members of the
public. Wasserman Aff. 9 7; Way Aff. 9 4. Thus, there was

no such thing as a "WJXT viewing area," as alleged in the
complaint.

Moreover, WJXT's management did not have advance
notice that the Clinton campaign planned to erect a tent in
the area in front of the station building. The relevant facts
are as follows: On the morning of September 9, representa-
tives of the Clinton campaign contacted WJXT and requested
permission to put up a tent in case of rain to protect the
rented television monitors. Ken Kaminski of WJXT stated that
he would consult with his superiors and would check with the
station's weather department at about 4 p.m. to determine if

a tent would be needed because of the weather. See Affidavit
of Ken Kaminski ¥ 3, attached as Exhibit D. Later that day,
WJXT officials observed a tent being laid out in the front
area. The station manager, Steve Wasserman, went outside

the building and approached several Clinton campaign repre-
sentatives, who pleaded for permission to erect the tent.

Mr. Wasserman told them to cease work until he considered
their request. After further consideration, given the late-
ness of the hour and the threatening weather, Mr. Wasserman
granted permission for the tent. Wasserman Aff. 9 8.

¥ Ryt Ty

0

4

WJXT had no involvement in, and no awareness of, any
P actions allegedly undertaken by other parties to limit access
to the tent to Clinton supporters. Nor was WJXT responsible
for any other steps that may have been taken by the Secret
Service or the police to separate the crowds of Clinton and
Bush supporters, who were present on the station's premises

to demonstrate in favor of, or against, Mr. Clinton. Way Aff.
1 5.

The complaint is also incorrect in alleging that
WJXT allowed Clinton financial supporters into the station

to meet privately with Mr. Clinton. At some point in the
evening, some persons who apparently are Clinton supporters
(WJXT does not know if they are "financial" supporters)
entered the building. These individuals were not admitted to
the building by WJXT personnel; in fact, WJXT officials were
not even aware of their presence in the building until after
the Town Meeting program had concluded. At that time, the
individuals were restricted to a roped off area of the lobby.




COVINGTON & BURLING

Lisa E. Klein, Esqg.
October 28, 1992
Page 4

Contrary to the complaint, WJXT did not allow these individ-
uals to "meet privately" with Governor Clinton. Instead,
what happened was that as Mr. Clinton passed through the lobby
on his way out of the building, he shook hands with these
supporters. Wasserman Aff. ¥ 9; Way Aff. 9 6.

WJXT did arrange a VIP reception for Mr. Clinton
immediately following the Town Meeting program, but invita-
tions to the reception were issued on a non-partisan basis.
Although the station invited more than 40 people, only about
20 to 25 showed up. The guests included the present mayor of
Jacksonville, three former mayors, the state's attorney, the
heads of the local chapters of organizations such as the Urban

e League and the National Conference of Christians and Jews.
The list of invitees included such persons as Tom Petway,
\ Chairman of the Chamber of Commerce, who is a known Republican

and supporter of President Bush. Wasserman Aff. ¥ 10.

The FECA generally prohibits any corporation from
™ making a contribution or expenditure in connection with any
presidential election, or in connection with any primary
-~ election or political convention or caucus held to select
presidential candidates. 2 U.S.C. § 441b(a). For purposes
of this provision, the term "contribution or expenditure"
) includes any direct or indirect payment or gift of money or
services, or anything of value, to any candidate or campaign
™) committee in connection with any federal election. 2 U.S.C.
§ 441b(b)(2).

In its general definitions, the FECA defines
"contribution" to include any gift of money or anything of
value "made by any person for the purpose of influencing any
election for Federal office." 2 U.S.C. § 431(8)(A)(i). The
term "expenditure" is defined to include any payment or gift
of money or anything of value "made by any person for the
purpose of influencing any election for Federal office."

2 U.S.C. § 431(9)(A)(1).

The FECA, however, specifically excludes from the
definition of expenditure "any news story, commentary, or
editorial distributed through the facilities of any broad-
casting station, newspaper, magazine, or other periodical
publication, unless such facilities are owned or controlled
by any political party, political committee, or candidate."
2 U.S5.C. § 431(9)(B)(i). The Commission's regulations




COVINGTON & BURLING

Lisa E. Klein, Esqg.
October 28, 1992
Page 5

similarly exclude from the definitions of contribution and
expenditure "[a]ny cost incurred in covering or carrying"

a news story, commentary, or editorial by any broadcasting
station, magazine or other periodical publication, "unless
the facility is owned or controlled by any political party,
political committee, or candidate." 11 C.F.R. §§ 100.7(b)(2),
100.8(b)(2).

The legislative history of the press exemption
demonstrates that "Congress meant for the exemption to be a
broad one." FEC v. Phillips Publishing, Inc., 517 F. Supp.
1308, 1312 (D.D.C. 1981). The exemption was designed to
"make it plain that it is not the intent of Congress . . .
to limit or burden in any way the first amendment freedom
of the press or of association. Thus, the exclusion assures
the unfettered right of the . . . media to cover and comment
on political campaigns.” H.R. Rep. No. 93-1239, 93d Cong.,
2d Sess. 4 (1974). See FEC v. Massachusetts Citizens for
Life, Inc., 479 U.S. 238, 250 (1986); Phillips Publishing,
517 F. Supp. at 1312.

The Commission has reinforced the policy behind
the exemption by applying it in situations in which the
participation of third parties is necessary or assists the
media function. In Advisory Opinion 1982-44, for example,
the Commission found that a television broadcaster could
donate time to political parties to allow leading party
figures, including candidates, to discuss public issues.
The Commission concluded that the commentary element of
Section 431(9) extends to third party participation when
related to the discussion of issues. 1In Advisory Opinion
1987-8, the Commission found that the corporate sponsorship
of an interview series was covered by the press exemption
and thus would not violate 2 U.S.C. § 441b.

The courts that have addressed the press exemption
have adopted a two-step procedure for dealing with allegations
that a press entity has violated the FECA. Under this
procedure, "[i]f the press entity is not owned or controlled
by a political party or candidate and it is acting as a press
entity, the FEC lacks subject matter jurisdiction and is barred
from investigating the subject matter of the complaint."
Phillips Publishing, 517 F. Supp. at 1313. Accord FEC v.
Machinists Non-Partisan Political League, 655 F.2d 380, 396 &
n.32 (D.C. Cir. 198l1); Reader’s Digest Ass’n, Inc. v. FEC,

509 F. Supp. 1210, 1214-15 (S.D.N.Y. 1981). The courts have




COVINGTON & BURLING .

Lisa E. Klein, Esq.
October 28, 1992
Page 6

concluded that this approach is necessary to accommodate the
Commission's duty to investigate possible violations, "while
at the same time strictly limiting the inguiry in order to
minimize harm to First Amendment values." Phillips Publishing,
517 F. Supp. at 1312-13; Reader’s Digest, 509 F. Supp. at 1215.

Here, it is uncontroverted that WJXT is not a
political committee, does not select or receive any political
contributions, or make any contributions to any candidate.

See Wasserman Aff. ¥ 3. Moreover, it is equally clear that
WJIXT was acting in its capacity as a television station in
broadcasting the Town Meeting program on September 9. The
Town Meeting program and Governor Clinton's presence at WIXT's
studios were "news stories" within the meaning of the FECA's
press exemption. Accordingly, the activities of WJXT in
broadcasting the Town Meeting program, and all other inci-
dental activities undertaken by WJXT, such as allowing the
public to assemble outside the station building to demonstrate
for or against Mr. Clinton, were costs incurred in covering
or carrying a news story and thus are fully protected by the
press exemption.®

WJXT did nothing beyond permitting the public --
including Bush supporters as well as Clinton supporters --
to gather in an open area on its property. In so doing, WJXT
simply enabled the members of the public to exercise their
First Amendment rights of assembly and free speech by voicing
their approval or disapproval of a candidate for the
presidency of the United States.

¥ Furthermore, none of WJXT's actions described above
constitutes a "contribution" or "expenditure" in the first
instance, because, on their face, none of these actions was
undertaken "for the purpose of influencing" a federal election
within the meaning of the FECA. See Orloski v. FEC, 795 F.2d
156, 162-64 (D.C. Cir. 1986). WJXT's actions also do not
qualify as an "expenditure" for the additional reason that
they do not constitute express advocacy in support of, or in
opposition to, a particular candidate. See FEC v. Massachu-
setts Citizens for Life, Inc., 479 U.S. at 248-50; Faucher v.
FEC, 928 F.2d 468, 470-71 (1st Cir. 1991). The Commission
need not consider these alternative grounds, however, because
it is readily apparent that WJXT's actions are fully protected
by the FECA's press exemption.




COVINGTON & BURLING

Lisa E. Klein, Esq.
October 28, 1992
Page 7

Contrary to the complaint, WJXT did not provide
television monitors, nor did it provide a tent to Clinton
supporters. Both the monitors and the tent were rented by
the Clinton campaign. WJXT did nothing to prevent others,
including the Bush campaign, from renting their own television
monitors and tent. Thus, any individual grievances that may
exist concerning restrictions on access to the tent are not
properly directed at WJXT and can provide no basis for finding
the press exemption inapplicable.

Finally, the allegations that WJXT permitted a
private reception for Clinton financial supporters to be held
on its premises is patently without foundation. As shown
above, following the program WJXT held a reception to which
leading members of the community were invited on a non-
partisan basis. Although a group of Clinton supporters
entered the lobby of the building without the permission of
WJXT, they were restricted to the lobby, and merely greeted
Mr. Clinton as he was leaving the building.

CONCLUSION

The actions of WJXT challenged here, which were
wholly incidental to television coverage of a news event
involving a candidate for the presidency of the United States,
are fully protected by the FECA's press exception. Accord-
ingly, the Commission should find no reason to believe that
WJXT has violated any provision of the FECA and it should
dismiss the complaint forthwith.

Respectfully submitted,

Gregory M. Schmidt
Elliott Schulder

Attorneys for WJXT, Channel 4




Sk Sk oas biser - . 4 oo sty
e n Cogl - b b e o SR
o

STATEMENT OF DESIGNATION OF COUNSEL

MUR 3615
NAME OF COUNSEL: Elliott Schulder
ADDRESS : COVINGTON & BURLING
1201 Pennsylvania Avenue, N.W.
P.0. Box 7566
Washington, D.C. 20044
i TELEPHONE: (202) 662-5462
V’)
o The above-named individual is hereby designated as my
& counsel and is authorized to receive any notifications and other
- communications from the Commission and to act on my behalf before

the Commission.

O
< 10/14/92 L

) Date Steve Wassesman
RESPONDENT'S NAME: WJXT-TV-Channel 4
ADDRESS : 1851 Southampton Road

P.0. Box 5270
Jacksonville, FL 32207

TELEPHONE: HOME

susiness  (904) 393-9807







Mr. Wilkam Mauik, Jr.
Clinton/Qore Campaign
/0 Waterford Buliding
5200 Biue Lagoon Dr.
Miaml, Fla. 33126-2022

Dear Bill,

On behalf of the Florida News Network, | wanted 1o follow up our conversations of this
week with a formal request to you to make Gov. Clinton available for a town meeting
that the Network would produce.

We propose to have the Govermnor in our Miami studio with about a dozen invited
questioners and anchors from our stations. We would aiso have invited questioners in
the studios of our Jacksonville (WJXT), Tampa (WTSP) and Oriando (WFTV) stations.
The format wouid be 10 ask and answer as many questions from voters around the
state as we couid during an hour prime time broadcast. Govemor Clinton would be

able 1o $86 and interact with ali of the quastioners.

it's our plan to offer the other Fiorida News Network stations (WPEC-West Paim Beach,
WINK-FL. Myers, WTXL-Tallahassee, WCJB-Gaingville,, WMBB-Panama City, WEAR-

Pensacola, WWSB-Sarasota) the opportunity 10 broadcast this program. We could
also make it available to C-Span.

As we discussed, The Florida News Network stations are affiiated with all three
networks and clearing prime time becomes more difficult to choreograph as the fall
season gets underway. Each of the originating stations’ News Directors are confident
we could clear the time if we secure an air date on or before the middie of September.

Your prompt attention to this is appreciated.

WPLGTY REWROAD AST (RN SE 4008l AY MF RO LEVARD VHAME FLORINA A414 » (408 270 10"
R AR NP RGN PINANGTU S0 A7y 7™ o TTROALE FLAMMDA L3301 808080 Tt 37"




Mr. Dorrance Smith

Assistant to the President for Media Affairs
The White Nouse

Washington, D.C. 20500

Dear Dormance,

On behalf of the Florida News Network, | wanted to folilow up our conversations of last
week with a formal request to you to make President Bush available for a town
meeting that the Network would produce.

We propose to have the President In our Miami studio with about a dozen invited
questioners and anchors from our stations. We would aisc have invited questioners in
the studios of our Jacksonville (WJXT), Tampa (WTSP) and Oriando (WFTV) stations.
The format would be 10 ask and answer as many questions from voters around the
state as we could during an hour prime time broadcast. The President would be abie
to see and interact with all of the questioners.

it's our pian to offer the other Florida News Network stations (WPEC-Wast Paim Beach,
WINK-FL. Myers, WTXL-Tallahassee, WCJB-Gainsville,, WMBB-Panama City, WEAR-
Pensacola, WWSB-Sarascta) the opportunity to broadcast this program. We could
aisc maks it available to C-Span.

As we discussed iast week, The Florida News Network stations are affiliated with all
three networks and clearing prime time becomes move difficult to choreograph as the
fall season gets underway. While this pest Monday would have worked well, each of
the originating stations’ News Directors are confident we couid again clear the time if
we secure an air date on or bafore the middie of September.

Your prompt attention to this is appreciated.

WELGTY 10 MROADUAST FHO SE ARSI WNF BOLCTEVAVRT  SHAME FLORIDA 44137 @ sy §760- oo
R AKIINTR S M RN DRINANGAT e TN T HIALE FLONIIA 349 # sy Snd- 8T







EXHIBIT B

Steve Wasserman deposes and says:

| I am Vice President and General Manager of
WJXT, Channel 4 ("WJXT") in Jacksonville, Florida. I submit
this affidavit in response to the complaint filed before the
Federal Election Commission in MUR 3615.

2. WJIXT is a television station licensed by the
Federal Communications Commission. WJXT is part of the
Florida News Network.

3. WJXT is not a political committee, does not
collect or receive any political contributions, or make any
contributions to any candidate.

4. A Town Meeting program featuring Governor
Clinton was scheduled to be broadcast from WJXT's studios on
the evening of September 9, 1992. Mr. Clinton was to appear

at WIXT's studios to answer questions from audience members

at WJXT and at studios in Miami, Tanpa and Orlando.

5. Neither I nor to the best of my knowledge anyone
else at WJXT invited the public to congregate outside the
station's building prior to the program. However, I did expect
that supporters of Governor Clinton and President Bush would be
present to demonstrate for or against Mr. Clinton. Although
station management considered banning all demonstrators from
the station's property, we decided to allow demonstrators to

have access to a lawn in front of the studio building.




Y & —_— b g 8. i ¥
T N WY i
- 2 - .

- e )
) Sabr e )

6. The station hired off-duty police officers
to handle parking and contacted the Secret Service regarding
security. I believed that all security matters would be
handled by the Secret Service and/or the local police.

7. WJXT did not provide television monitors
outside the station. I have learned that the Clinton campaign
rented television monitors that were placed in the area set
aside for members of the public.

8. WJXT did not have advance notice of the tent
that was rented by the Clinton campaign. In the afternoon
of September 9, I noticed a tent being laid out. I went
outside the station building and spoke to Clinton campaign
representatives. They begged me to allow them to put up the
tent because rain was threatening. I told them to cease work
until I could consider their request. Because it was late
in the day, and because of concerns about possible rain, I
granted permission for the tent.

9. At some point in the evening, some Clinton
supporters (I do not know if they are financial supporters)
entered the station building. To the best of my knowledge,
these persons were not admitted to the building by WJXT
personnel. I was not aware of their presence inside the
building until after the Town Meeting program had ended.
These individuals were restricted to a roped off area and

prohibited from entering beyond the lobby. As Mr. Clinton




walked through the lobby on his way out of the building,
he shook hands with these supporters.

10. WJXT arranged a VIP reception for Governor
Clinton after the program. Invitations were issued on a
non-partisan basis, without regard to political affiliation.
Of the 40 persons invited, only about 20 to 25 showed up.
The guests included the present mayor, three former mayors,
the state's attorney, the heads of the local chapters of the
Urban League and the National Conference of Christians and
Jews. Among the invitees was Tom Petway, Chairman of the

Chamber of Commerce, who is a well-known Republican and Bush

supporter.

Steig/ﬁadbeknan

Sworn to and subscribed before me
this ] day of DU Ber | 1992

, .
.AJ_\.“S.’A‘@'( . /i x\?.gu ol

Notary Public

AW Mg,

"y,
.

o%  “OFFICIAL SEAL"
b Yoz Susan A. Spears

‘55 My Commission Expires 3/31/96
3 )f oF ncs‘}'-“
JIHL

-t

My Commission Expires:

.5
"’-ﬁ
<

W,

Rt
S oA

Commission #CC 180305







EXHIBIT C

AFFIDAVIT OF DAVID WAY

David Way deposes and says:

1. I serve as Business Manager for WJXT, Channel 4
("WJXT") in Jacksonville, Florida. I submit this affidavit in
response to the complaint filed before the Federal Election
Commission in MUR 3615.

2. WJKXT was scheduled to host a televised Town
Meeting program with Governor Bill Clinton on September 9,
1992. Steve Wasserman, the station's general manager,
instructed me to handle all of the logistics for Governor
Clinton's visit to WJXT.

3. Prior to September 9, I was in touch with the
Secret Service and was told that the Secret Service would be
responsible for security. I was told that the Secret Service
contacted the local police with respect to crowd control
outside the station.

4. WJIXT did not provide television monitors

outside the station. In addition, WJXT did not make any

arrangements to have a tent brought and set up on station

property. To the best of my knowledge, the television

monitors and the tent were provided by the Clinton campaign

staff.




5. To the best of my knowledge, WJXT had no
involvement in any actions limiting access to the tent to
Clinton supporters.

6. With respect to the Clinton supporters who

entered the station building, I was told by a Clinton campaign

staff member that she was the one who let the supporters into

the lobby area of the station building.

%X/Méz J

David Way

Sworn to and subscribed before me

this _ 7] day of Delobker , 1992

/La Lo A latu/ui

Notary Public

*CQFFICIAL SEAL"

My Commission Expires: ;5‘;:1.3 S.*r:\,°"=us
et B = My Commission Expires 3/31/96

Commission #CC 190305







EXHIBIT D

AFFIDAVIT OF KEN KAMINSKI

Ken Kaminski deposes and says:

- I am Director of Broadcast Operations for WJXT,
Channel 4 ("WJXT") in Jacksonville, Florida. I submit this
affidavit in response to the complaint filed before the
Federal Election Commission in MUR 3615.

2. On September 9, 1992, Governor Bill Clinton
came to WIXT's building for a Town Meeting program that was
broadcast throughout Florida.

3. In the morning of September 9, I received a
telephone call from a Clinton campaign representative asking
if they could put up a tent on the station's front lawn in
case of rain to protect television monitors they had rented
from a local business. I told the representative that I would
speak to my supervisors about the tent and that we would check
the weather forecast at 4 p.m. to see if a tent was needed
because of the weather. I had no further communication with

the Clinton campaign concerning the tent.

AV

Ken\Kanins

Sworn to and subscribed before me
this & |  day of Utlober | 1992

/LUHUL,L\ A :

Notary Public

*"OFFICIAL SEAL"
Susan A. Spears
Commission 3/31/96
Commission 190305

s T

”“Iﬂ“ g

My Commission Expires: "




clinion

November 6, 1992

Hand Deliver

Ms. Veronica M. Gillespie
Office of the General Counsel
Federal Election Commission
999 E Street, N.W.
Washington, D.C. 20463

Re: MUR 3615
Dear Ms. Gillespie:
Enclosed please find the original and three (3) copies of

the Response of the Clinton/Gore ’92 Committee to the complaint
filed against it in the above referenced action.

N a KD

J 4

Please be advised that a general Statement of Designation of
Counsel for Robert A. Farmer, Treasurer, Governor Bill Clinton,
and the Clinton/Gore ‘92 Committee, Inc. has been filed with the
Commission under separate cover in which Anthony S. Harrington,
Christine Varney and the undersigned have been designated as
counsel.

4 0

If you have any questions or concerns, please give me a call
at (202) 296-8600.

/P ilip S/ Friedman

cc: Tony Harrington

Enclosure

National Campaign Headquarters = PO. Box 615 « Little Rock, Arkansas 72203 « Telephone (501) 3721992 »

Paid for by the ClintoryGore "52 Commitios
P) Printed on Recycied Paper




O
e
™
n
-

»
-
L

UNITED STATES OF AMERICA
BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION

IN THE MATTER OF THE FLORIDA NEWS
NETWORK, WJXT, THE CLINTON/GORE ‘92
COMMITTEE AND ROBERT A FARMER,
TREASURER

RESPONSE OF THE CLINTON/GORE ‘92 COMMITTEE, INC.
AND ROBERT A. FARMER, TREASURER

On September 10, 1992, Don Brewer, County Chairman for the
Duval County Republican Executive Committee, filed a complaint
with the Federal Election Commission alleging viclations of the
Federal Election Campaign Act of 1971, as amended (the "Act"), by
the Florida News Network and WJXT, Channel 4 in Jacksonville,
Florida (collectively "WJXT"). The complainant alleges that the
Clinton/Gore ‘92 Committee ("Committee") received an unreported
in-kind contribution from the WJXT in connection with WJIXT’s
television broadcast of a Clinton "Town Meeting™ on September 9,
1992.

Although the Committee and Robert A. Farmer, as treasurer
were not named in the complaint (collectively, the
"Respondents"), the Commission notified the Respondents that the
complainant’s allegations suggest that the Respondents may have
violated the Act. This memorandum sets forth the factual and
legal basis upon which the Commission should find no reason to
believe a violation of the Act has occurred by the Committee, or

Robert A. Farmer, as treasurer.




~
T

N
'N
T
~
o
~

On September 9, 1992, Governor Clinton participated in a
Town Meeting program broadcast on WJXT, a television station in
Jacksonville Florida. The Town Meeting format required Governor
Clinton to appear in the WJIXT studio in Jacksonville. From this
studio, Governor Clinton answered questions from audience members
gathered in Jacksonville, as well as separate television studios
participating with WJIXT in Miami, Tampa and Orlando.

Anticipating that Governor Clinton’s appearance at WIXT'’s
studios would attract both Clinton and Bush supporters, WIXT
permitted access to the lawn outside the studioc by members of the
public, regardless of their political affiliation. The Clinton
campaign, anticipating a large public crowd hopeful of gaining
admission to the limited space in the WJIXT studios, desired to
give those persons who congregated outside the studio the
opportunity to view the Town Meeting on television. Consequently,
the Clinton campaign rented several television sets and placed
them on the lawn adjoining the WJIXT building. With rain
threatening, the Clinton campaign also decided to erect a tent,
at its own expense, to protect the television sets as well as the
crowd from the rain.

Based on these facts, the complainant has erroneously
alleged WJIXT made in impermissible in-kind contribution to the
Committee by holding a Clinton political rally on its premises in

connection with its broadcast of the September 9 Town Meeting.




0
<
o™
N
e
o N
o
-

o

S

4

£ . . H
- ey

Under the Act and Commission regulations, any cost incurred
in covering or carrying a news story, commentary or editorial by
any broadcasting station is not a contribution or expenditure, so
long as the broadcast facilities are not owned or controlled by
any political party, political committee or candidate. 2 U.S.C. §
431(9)(B)(i); 11 CFR 100.7(b) (2): 11 CFR 100.8(b) (2).

The Commission has long recognized that the news story,
commentary and editorial exemption is intended to provide
television stations the "unfettered right" to cover and comment
on political campaigns. See Advisory Opinion 1982-44. See also
FEC v, Phillips Publishing, Inc., 517 F. Supp. 1308, 1312 (D.D.C.
1981) ("Congress meant for the legislative exemption to be a
broad one."). Moreover, the Commission is of the view that this
exemption is not limited to the broadcaster alone. Rather, the
exemption is also "intended to allow third persons access to the
media to discuss issues." Advisory Opinion 1982-44.

Neither Governor Clinton, nor the Democratic Party own or
control WIXT. Rather, WIXT provided its studio facilities to air
a "Town Meeting™ in which Governor Clinton responded to questions

! In connection with the

on issues from reporters and viewers.
Town Meeting broadcast, WJIXT permitted the Governor’s travelling

party, local officials and community leaders (both Democratic and
Republican) and a few special guests to accompany Governor

Clinton into the studio.

'We have been informed that President Bush participated in a
similar "Town Meeting,™ on the Florida News Network in Miami.

3




v- L;}r "_j\-‘, - w ” 7“' e

As the "Town Meeting" was legitimately within the news
story, editorial or commentary exemption, there could not have
been any in-kind contribution to the Committee by WIXT in
connection with its broadcast of the Town Meeting. See also
Advisory Opinion 1978-76 (news story exemption applies where
station exercises its responsiblity to serve the public interest,
convenience and necessity, in broadcasting public service
announcement of Congressman).

The complainant also alleges that WJXT improperly provided
television sets to the Clinton campaign and improperly allowed
the Democratic Party to erect a tent on WIXT property for the
purpose of giving Clinton supporters the opportunity to view the
"Town Meeting™ on the lawn outside the WIXT studio. The
allegation has no merit.

Cognizant of the strong public interest in seeing Governor
Clinton’s "Town Meeting,” the Committee requested that WJIXT
permit the lawn area outside its studios to be used as a public

viewing area for those denied access to the studio. WJIXT agreed

to this request.?

Notwithstanding the wide latitude permitted WJIXT to assume

"any cost" associated with the news event, the Committee itself

Even under a most expansive interpretation of the FECA, it
would be absurd to conclude that a corporation’s permission to
allow the public to gather on its publicly accessible grounds
(e.g. lawns, parking lots, etc.) to see Governor Clinton make a
well publicized visit to the corporation’s facility would cause
the corporation to make an impermissible in-kind contribution to
the Committee. In the context of Governor Clinton’s visit to a
news broadcasting facility, however, such a finding would be
patently ridiculous.




paid for the costs of setting up the tent?, as well as the
television sets on the lawn outside the WJXT studio. §See
Affidavit of Tim Phillips (Clinton/Gore ‘92 Florida State
Director) (attached hereto as Exhibit A). These televisions
enabled those assembled on the lawn the opportunity to view the
live broadcast of the actual "Town Meeting."

As WIXT incurred no costs in connection with the Town
Meeting broadcast that had either the purpose or the effect of
influencing the election, there was no in-kind contribution from
WIXT to the Committee.

CONCLUSION
On the basis of the foregoing, the Commission should find no

istine/Varney
Philip Friedman

ony S ( Harrington

Counsel for Clinton/Gore ‘92
Committee, Inc. and Robert A.
Farmer, treasurer

The Committee did not originally intend to provide a tent.
With the threat of rain throughout the day, the Committee decided
to rent a tent.




UNITED STATES OF AMERICA
BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION

IN THE MATTER OF THE FLORIDA NEWS
NETWORK, WJIXT, THE CLINTON/GORE ‘92
COMMITTEE AND ROBERT A FARMER,
TREASURER

AFFIDAVIT OF TIM PHILLIPS

TIM PHILLIPS, being duly sworn, states as follows:

1. I am the Florida State Director for the Clinton/Gore
92 Committee, Inc. In this position I have overall
responsibility for the Committee’s dealings with vendors in the
State of Flordia. I am familiar with the facts and circumstances
surrounding WIXT’s television broadcast of a Clinton "Town
Meeting™ on September 9, 1992.

- 38 Prior to the broadcast of the Town Meeting, the
Committee received the permission of WIXT to set up television
sets for public viewing of the "Town Meeting"™ on the lawn outside
the WIXT studios. The Committee paid for the rental and set up
of these television sets.

3 When rain threatened to soak the public viewing area,
the Committee paid for the set up of a large tent on the lawn

outside the WJIXT studio.

I declare under the penalty of perjury that the foregoing is

—

—

true and correct.

tn;t«::,fdsz:;aﬂﬂr,qg-/cvxte

;1d V3634

“O3M3038




FEDERAL ELECTION COMMISSION
999 E Street, N.W,
Washington, D.C. 2046

FIRST GENERAL COUNSEL’S REPORT SNSITIVE

MUR #s 3483, 3605, 3615, 3624,
3660, 3706, 3709, 3710
STAFF MEMBER: Lawrence L. Calvert, Jr.

COMPLAINANTS:

3483: Gerald B. Wetlaufer

3605: Rodney G. Gregory, as General Counsel to
Friends of Corinne Brown

3615: Don Brewer Jr., as Chairman of the Duval
County Republican Executive Committee

3624: Walter H. Shapiro

3660: Dr. Philip W. Ogilvie

MURs 3706, 3709, and 3710: wWilliam D. White

RESPONDENTS:

MUR 3483: George Bush
Bush-Quayle ’'92 Primary Committee
and J. Stanley Huckaby, as treasurer
EXIC Radio
U. S. Small Business Administration

B 9

Andrew E. Johnson
Committee to Elect Andy Johnson

and Andrew E. Johnson, as treasurer
WV0OJ Radio

<
~,
O

4

-’

Clinton/Gore ’92 Committee and
Robert A. Farmer, as treasurer
WIXT-TV

Bush-Quayle ’92 Primary Committee

and J. Stanley Huckaby, as treasurer
Bush-Quayle '92 General Committee

and J. Stanley Huckaby, as treasurer
WBT Radio

MUR 3660: Flower & Garden Magazine

MUR 3706: Lynn Yeakel
Lynn Yeakel for U. §. Senate Committee and
Sidney Rosenblatt, as treasurer
Arlen Specter
Citizens for Arlen Specter and
Stephen J. Harmelin, as treasurer
WDUQ Radio
Kevin Gavin




MUR 3709:

Lynn Yeakel
Lynn Yeakel for U. S. Senate Committee and
Sidney Rosenblatt, as treasurer

WPXI-TV

Lawrence Convention Center

Monro Muffler/Brake

Welch Foods, Inc.

Richardson-Vicks, Inc.

MAACO

Quality Furniture Co.

Edgar Snyder and Associates

Red Lobster Restaurants
International Paper Co.
Turnpike Toyota

West Penn Power Co.
Cinema World, Inc.
Medic Alert

General Mills, Inc.
Willi’s Ski Shop
Willoughby Communications

MUR 3710: Arlen Specter

N Citizens for Arlen Specter
~ and Stephen J. Harmelin, as treasurer
WPXI-TV
To)
RELEVANT STATUTES: 2 U.S.C. § 431(8)(A)
- 2 U.S.C. § 431(9)(B)(1)
L 2 U.S5.C. § 431(11)
: 2 U.S.C. § 441a(a)(1)
O 2 U.5.C. § 441b
2 U.S.C. § 441b(a)
< 2 U.5.C. § 441d
2 U.S5.C. § 441d(a)(1)
! 26 U.S.C. § 9003(d)
. 11 C.F.R. § 100.7(a)(1)(iii)(A)
11 C.F.R. § 100.7(b)(2)
~ 11 C.F.R. § 100.8(b)(2)
11 C.F.R. § 114.4(e)
11 C.F.R. § 114.9(4)
47 C.F.R. § 73.1940(Db)

INTERNAL REPORTS CHECKED: Disclosure Reports

FEDERAL AGENCIES CHECKED: None

1. GENERATION OF MATTERS

These matters arise from various complaints filed in 1992

concerning several 1992 elections.

Each complaint alleges that a

news story or broadcast constituted a prohibited in-kind



contribution from a media corporation to candidates or committees

in violation of 2 U.5.C. § 441b. Accordingly, the complaints are

treated in one report. Details about the generation of each

particular matter and the material facts of each case will be

provided in the next section.

II. FACTUAL AND LEGAL ANALYSIS

A. The Law
The Federal Election Campaign Act of 1971, as amended ("the
Act"), provides that no corporation, except through a separate

segregated fund, may make a contribution or expenditure in

connection with any Federal election. 2 U.S.C. § 441b. However,
the Act and the Commission’s regulations exclude, under certain

conditions, costs associated with the production or dissemination

of news stories, commentaries or editorials from the definitions

of "contribution" and "expenditure®”. 2 U.S.C. § 431(9)(B)(i);
11 C.F.R. §§ 100.7(b)(2) and 100.8(b)(2).

In Readers’ Digest Ass’n. v. FEC, 509 F. Supp. 1210, 1214

(S.D.N.Y. 1981), the court, interpreting the Act, stated that the

media exemption applies when the distribution of news or
commentary falls within the media entity’s "legitimate press

function,"” and when the entity is not owned or controlled by any

political party, political committee, or candidate. The

Commission has interpreted the

media exemption broadly, consistent

with Congress’ admonition that the Act was not intended "to limit

or burden in any way the first

amendment freedom of the press.”

H. R. Rep. No. 943, 93d Cong.,

lst Sess., at 4 (1974). For

instance, although Section 431(9)(B)(i) speaks only of "news



stor(ies), commentar[ies]), or editorial(s]", the Commission’s

regulations have extended the protection to "costs incurred in

covering or carrying" exempt material. 11 C.F.R.

§§ 100.7(b)(2) and 100.8(b)(2). See also, e.g., Advisory Opinion

1982-44 (cable television network’s donation of time to national
party committees for broadcasts in which candidates and other
party leaders discussed issues and solicited contributions was
protected by media exemption).
Section 431(9)(B)(i) identifies only "broadcasting

station[s], newspaper[s], magazine(s]), or other periodical

publication(s]" as press entities entitled to the exemption. To
determine whether a medium of communication fits one of these
descriptions, the Commission has applied the definitions of
"broadcaster,” "newspaper”, and "magazine or other periodical

publication™ in its Explanation and Justification of

11 C.F.R. § 114.4(e). See, e.g. MURs 2277 and 2567. Although

that regulation deals with the sponsorship of candidate debates by
news organizations, the definitions in the Explanation and
Justification were explicitly drafted with the media exemption in
mind. See Explanation and Justification of 11 C.F.R. § 114.4(e),

44 Fed. Reg. 76,734 (1979).

According to the Explanation and Justification, "the term

‘broadcaster’ is meant to include broadcasting facilities licensed

by the Federal Communications Commission [("FCC")], as well as

networks." 44 Fed. Reg. at 76,735. Magazines and "other

periodical publications" are “"publication([s] in bound pamphlet

form appearing at regular intervals (usually either weekly,



bi-weekly, monthly or gquarterly) and containing articles of news,

information, opinion and entertainment, whether of general or

specialized interest.

Only magazines ard periodicals which

ordinarily derive their revenues from subscriptions and
advertising"” are to be exempt. 44 Fed. Reg. at 76,735.
In addition to the "legitimate press function" test, the
Commission must also determine whether the press entity is owned

or controlled by any political party, political committee or

candidate. This test is a straightforward inquiry into whether

the complaint, response or other data available to the Commission

suggest that a media entity is so owned or controlled.

s..' .-gnp
MUR 3645. 1If it is, it qualifies for the exemption only in

certain narrowly defined situations described in the regulations.
See 11 C.F.R. §§ 100.7(b)(2)(i) and (ii) and 100.8(b)(2)(i) and
(11).1
Paid advertising expressly advocating a candidate’s election

or defeat would not qualify for the media exemption and would be

subject to the requirements of 2 U.S.C. § 441d. That section

provides disclaimer requirements "whenever any person makes an

p 4 Under the cited provisions, if a media entity is owned or
controlled by a party, committee or candidate the media exemption
extends only to the costs of news stories "(i) which represent

bona fide news account(s] communicated in a publication of
general circulation or on a licensed broadcasting facility, and
(ii) which [are] part of a general pattern of campaign-related
news accounts which give reasonably equal coverage to all opposing
candidates in the circulation or listening area . . . ." These
provisions are not applicable to any of the MURs discussed in this
report. However, it is important to note that, contrary to the
assertion of complainant William D. White in MURs 3706, 3709 and
3710, the "reasonably egqual coverage" reguirement is triggered
only by a finding that a media entity is owned or controlled by a
party, committee or candidate.




expenditure” for "general public political advertising" containing

express advocacy.

Obviously, Congress did not intend through the

media exemption to exempt paid advertising containing express

advocacy from the definition of "expenditure"; otherwise, Section

441d would be a nullity.

By contrast, paid non-political

advertising sponsorship of a broadcast or publication protected by
the exemption is permitted, provided that the sponsor exercises no
control over the exempt content. See Advisory Opinion 1987-8
(corporate sponsorship of magazine and television interview series
with presidential candidates was not prohibited).
B. The Cases

1. NUR 3483

This matter was generated by a complaint received

- o

from Gerald B. Wetlaufer of Iowa City, Iowa against KXIC Radio of

Iowa City; then-President George Bush; the Bush-Quayle '92 Primary

Committee, Inc. and J. Stanley Huckaby, as treasurer; and the

4 0 7 4

U. S. Small Business Administration (SBA). The complaint alleges
that taped radio public service announcements produced by SBA and
broadcast by KXIC contained the statement "President Bush knows
our challenges”, leading into a voice-over message from the
President promoting SBA export assistance programs. The complaint
appears to allege that because President Bush was a candidate for

re-election at the time the public service announcement was

broadcast, the announcement expressly advocated his candidacy and

was a thing of

value to his campaign. Consequently, the complaint

theorizes that the production and airing of the public service

announcement constituted a prohibited in-kind contribution from



the SBA and KXIC to the Bush campaign. Attachment A-1l.

As a threshold matter,

this Office is of the opinion that
the Commission lacks jurisdiction over the SBA in this case.

Although 2 U.S.C. § 44la(a)(l) provides that "no person” shall

make contributions in excess of certain limits, 2 U.S.C.

§ 431(11) provides that "the term ‘Person’ . . . does not include

the Federal Government or any authority of the Federal

Government." The SBA is, of course, a federal agency. Moreover,

for reasons that will be shown, even if the SBA were subject to

the Commission’s jurisdiction this Office would still recommend

0 that the Commission find no reason to believe the SBA violated any
g provision of the Act.

i3 EXIC asserts it broadcast the announcement "to meet its

:; responsibilities as a licensee of the Federal Communications

~ Commission to present programming that addresses issues of concern
o to the community,"™ and argues that the broadcast of public service
<

announcements like the one at issue here is per se within the

Nt

legitimate press function of a radio station. Attachment A-3

3

at 2.
In Advisory Opinion 1978-76, the requester, a member of
Congress, had produced a film on the services his office made

available to constituents. A television station in the member’s

home district proposed to broadcast the film free of charge as a

public service announcement. The Commission determined that the

media exemption was "available when, in the exercise of its

responsibility [as an PCC licensee, to serve the public interest,

convenience and necessity, the station carries a . . . public




service announcement to inform constituents of facilities and
services provided" by the member’s office.

The SBA announcement appears to meet the test articulated in

AO 1978-76. KXIC asserts it broadcast the announcement in

furtherance of its obligation as an FCC licensee, and, by
providing a toll-free telephone number listeners could call to

order SBA publications, the announcement informed listeners of

2

services provided by the Federal government. Attachment A-3

at 5. Additionally, KXIC's general manager, Steven Winkey,
declared that KXIC's parent, Iowa City Broadcasting Co., is

neither owned nor controlled by a party, committee or candidate,

Id. at 4.

Because the announcement appears to be within the press
exemption, it does not appear to contribute a contribution to the

Bush-Quayle ‘92 Primary Committee.

Therefore, this Office recommends that the Commission find

no reason to believe that KXIC Radio, the U. S. Small Business
Administration, George Bush, or the Bush-Quayle '92 Primary
Committee and J. Stanley Huckaby, as treasurer, violated any

provision of the Act with respect to MUR 3483 and close the file.

2.

3605

This matter was generated by a complaint received from

2. Cf. former 47 C.F.R. § 73.1810(d)(4), the FCC’'s former
definition of a "public service announcement”, which provided that
announcements for which the broadcaster made no charge and which
promoted the activities and services of Federal agencies, among
other entities, qualified as public service announcements.
Although the FCC has removed the regulation from the Code of
Federal Regulations, see 49 Fed. Reg. 33,658 (August 24, 1984), it
has continued to refer to the definition. See In the Matter of

Policies and Rules Concornin? Children’s Television Programming,
r c - ’ S n- j.




=
O
N
N
-
™~
o
b §
)

Rodney G. Gregory, as general counsel to Friends of Corinne Brown,
against Andrew E. Johnson, the Committee to Elect Andy Johnson and
Andrew E. Johnson, as treasurer, and WVOJ Radio of Jacksonville,
rlorida.3 The complaint alleged that Johnson continued to host a
call-in radio program on WVOJ after becoming a candidate for
Congress, and that this arrangement may have constituted a
prohibited in-kind contribution from WVOJ to the Johnson campaign.
Attachment B-1. WVOJ’s response indicates that both before and
after becoming a candidate for Congress, Johnson paid WVOJ for two
hours of live broadcast time every weekday afternoon and a two
hour replay at night. See Attachment B-2 at 1. The station
asserts that after Johnson became a Congressional candidate, the
time was paid for by his campaign committee. 1Id. at 3. The
committee’s disclosure reports appear to corroborate the
assertion.

As discussed supra at 5-6, paid political advertising falls
outside the scope of the news media exemption. Furthermore,
because it appears that WVOJ charged Johnson the usual and normal
charge for air time consistent with 11 C.F.R.

§ 100.7(a)(1)(iii)(A), this Cffice recommends the Commission find

no reason to believe that WVOJ violated 2 U.S.C. § 441b, and close

5 Friends of Corinne Brown was the principal campaign
committee of Corinne Brown, who, like Johnson, was a candidate for
the Democratic nomination for U. S. Representative from the Third
Congressional District of Florida. In the September 1, 1992
Florida Democratic primary, Brown and Johnson received 43 percent
and 31 percent of the vote, respectively, gqualifying them for the
October 1, 1992, run-off election. 1In the run-off, Brown was
nominated, receiving 64 percent of the vote to Johnson's 36
percent. Brown was elected to the U. S. House of Representatives
in the November 3, 1992 general election.




the file with respect to WVOJ.
However, WVOJ's response raises the question of whether

Johnson’s call-in show carried a legally sufficient disclaimer.

The response indicates that after Johnson became a candidate, the

show was identified as a "Paid Political Broadcast." Attachment

B-2 at 2. 2 U.S.C. § 441d(a)(1) provides that political

advertising, "if paid for and authorized by a candidate, an
authorized political committee of a candidate, or its agents,

shall clearly state that the communication has been paid for by

such authorized political committee.” A disclaimer identifying

Johnson’s show as a "Paid Political Broadcast"” without identifying
who paid for it would not meet Section 441d(a)(1l)’'s requirements.
Accordingly, this Office recommends that the Commission find

reason to believe that the Committee to Elect Andy Johnson and

Andrew E. Johnson, as treasurer, violated 2 U.S.C. § 441d(a)(1l).

4. 11 C.F.R. § 100.7(a)(1)(iii)(A) provides that the provision
3 of services to a political committee at less than the usual and
normal charge for such services will constitute an in-kind
contribution to the committee. Both the contract between WVOJ and
Johnson and the FCC’'s regulations governing the sale of broadcast
time to candidates provide that if air time is used by candidates
personally within 45 days of a primary or run-off election, the
station may charge the "lowest unit charge of the station for the
same class and amount of time for the same period;" prior to 45
days before an election, the station may charge not more than "the
charges made for comparable use of such station time by other
users." Attachment B-2 at 3; 47 C.F.R. § 73.1940(b) (reprinted at
l1 C.F.R. Supp. A., p. 265 (1992 ed.)). Moreover, the rates on
the contract appear generally consistent with the advertising
rates guoted for WVOJ in the Gale Directory of Publications and
Broadcast Media 1993, taking into consideration the time of
broadcast and the station’s wattage. Therefore, it appears that
WVOJ charged Johnson the "usual and normal" charge for air time.




™N
0
™

N
i
>
-
<

e

)

4

-11-

3. MUR 3615

This matter was generated by a complaint received from Don
Brewer, Jr., chairman ¢f the Duval County (Florida) Republican
Executive Committee, against WJXT-TV in Jacksonville, Florida and
the Clinton-Gore ‘92 Committee and Robert A. Farmer, as treasurer.
The complaint alleges that WJXT broadcast a live call-in interview
program featuring Democratic presidential nominee Bill Clinton on

September 9, 1992.°

According to the complaint, WJXT invited the
public and placed television sets on its premises outside its
studio building so that members of the public could watch the
program. It then allegedly allowed the Clinton campaign to erect
a tent over the television sets and exclude persons who were not
Clinton supporters from the tent. The Clinton committee
purportedly "enclosed the area with police tape and police
officers to prevent non-Clinton supporters from viewing the
program. Approximately two hundred and fifty Clinton supporters
were allowed into [the] viewing area while approximately seventy
non-Clinton supporters were held away from the event by police
lines."™ Attachment C-1. Moreover, the complaint alleges that
"WIJXT . . . allowed Clinton financial supporters into the station
to meet privately with Governor Clinton."™ 1Id. The cumulative
effect of these events, the complaint alleges, was a prohibited

corporate in-kind contribution from WJXT to the Clinton campaign.

Both responses dispute the complaint’s version of the facts.

9. The broadcast was apparently carried statewide over the
"Florida News Network," which consists of WJXT and several other
television stations.




T
While Clinton apparently did appear on WJXT's September 9
broadcast, both responses indicate that the television sets were

brought onto WJXT's property by the Clinton campaign, not WJXT.

Attachment C-2 at 3; Attachment C-3 at 3. However, WJXT
management apparently did not object to the sets’ presence;
management had already decided to permit the general public to
gather on its property while Clinton was inside the studio
building, attachment C-2 at 2, and it appears that this decision
may have come in response to a reguest from the Clinton committee.
Attachment C-3 at 5. Station management explicitly gave the

Clinton campaign permission to put up the tent, but not until the

tent was partially erected. Attachment C-2 at 3. Neither
response directly disputes the complaint’s contention that persons

opposed to Clinton’s candidacy were excluded from the tent.

However, WJXT asserts that crowd control at the site was handled

by local police (including some off-duty officers with whom it
contracted to direct traffic in its parking lot) and the U. S.
Secret Service, and that any actions by those agencies or by
Clinton supporters to exclude Clinton opponents from the premises

were taken without station management’s knowledge or approval.

Id. at 2. Finally, WJIXT denies that it hosted a "private meeting"

between Clinton and "financial supporters"; instead, it asserts it

hosted a small reception after the program for Clinton and local



dignitaries. 1d. at 3-4.°

The broadcast itself appears to fall within the "media
exemption.” A call-in interview with a major party nominee for
President is a legitimate news story, and it makes no difference
that the station is producing, as well as covering, the news
story. Cf. MUR 2567 (debates produced by broadcasters are news
stories within meaning of exemption). WJXT is an FCC licensee,
and there is no indication that it is owned or controlled by a
party, candidate, or committee. Moreover, there appears to be no
factual basis for any implication in the complaint that the event
after the broadcast was a Clinton fundraiser.

This Office does not concur with WJXT or the Clinton-Gore
Committee’s contention that any costs incurred by WJIXT with regard
to the tent, including the opportunity costs of allowing the
Clinton Committee to use WJXT property to install TV sets and a
tent were "costs incurred in covering or carrying®™ Clinton’s
appearance on the broadcast and therefore exempt pursuant to
11 C.F.R. §§ 100.7(b)(2) and 100.8(b)(2). Contrary to WJXT's
assertions, the station’s ability to carry the broadcast was in no
way altered by its decision to allow demonstrators on station
property. In fact, granting permission to the Clinton Committee
to set up TV sets and to erect a tent to shelter the TVs and

Clinton supporters is entirely unrelated to the station’s

6. WJXT does acknowledge that some Clinton supporters entered
the station building and "were restricted to a roped off area" in
the lobby, although the station claims WJXT personnel did not let
them into the building. The station also acknowledges that Mr.
Clinton shook hands with these supporters as he walked through the
lobby on his way out. See C-2 at 12-13.




wide
broadcast function and should not be viewed as a "cost incurred in
covering or carrying a new story."
Under the Act, corporations are prohibited from making any
contribution or expenditure in connection with the election of a
Federal candidate, and candidates and political committees are

prohibited from knowingly accepting any such contributions or

expenditures. 2 U.S.C. § 441b(a). For purposes of Section 441b,

"contribution or expenditure” is defined to include "any direct or
indirect payment, distribution, loan advance, deposit or gift or
money, or any services, or anything of value to any candidate,

campaign committee, or political committee or organization in

connection with a federal election.” 2 U.S.C. § 441b(b)(2). 1In
this case, the use of WJXT's property by the Clinton campaign
clearly constitutes an in-kind contribution prohibited under

Section Nlb.7

WIXT advances two arguments for concluding that, even

without the protection of the news media exemption, it made no

contribution or expenditure in this case. First, the station
argues that none of its actions were taken for the purpose of

influencing a federal election as would be required by 2 U.S.C.

§ 431(8) under Orloski v.

FEC, 795 F.2d 156 (D.C. Cir. 1986).

That case involved an address at a picnic by an incumbent

officeholder in his capacity as a Member of Congress; here Clinton

1 While the Corporations Division of the Office of the
Secretary of State of Florida lists no corporation under the name
"WJIXT," the Gales Directory of Publications and Broadcast Media
1992 lists WJIXT as owned by Post-Newsweek Stations, Inc. of
Washington, D.C.



=15~

spoke to Florida voters not in his capacity as Governor of
8

Arkansas but in his capacity as a Presidential candidate. The
station also argues that its actions do not constitute
expenditures on the grounds that they lack "express advocacy."
WIXT attempts to rely on the Supreme Court’'s holding "that an

expenditure must constitute ’'express advocacy’ in order to be

subject to the prohibition of Section 441b. FEC v. Massachusetts

Citizens for Life, 479 U.S. 246, 249 (1986).

Respondent’s

argument carries no weight here since this case does not involve
independent expenditures but rather in-kind contributions for
which the "express advocacy” limitation does not apply.
Accordingly, it appears that WJXT made, and the Clinton
campaign knowingly received, a prohibited contribution.

Therefore, this Office recommends that the Commission find reason

to believe that WJXT-TV violated 2 U.S.C. § 441b(a) and that the

Clinton-Gore '92 Committee and Robert A. Farmer, as treasurer,

4 07 45

knowingly violated 2 U.S§.C. § 441b(a) and viclated 26 U.S.C.
§ 9003.

4. MNUR 3624
This matter was generated by a complaint received from

Walter H. Shapiro of Charlotte, North Carolina, against WBT Radio

of Charlotte,

the Bush-Quayle 92 Primary Committee, the

Bush-Quayle ’'92 General Committee, and J. Stanley Huckaby, as

treasurer of both committees. The complaint alleges that by

8. WJXT actually invited both major party candidates to appear
for Town Meeting programs. The Bush campaign initially declined
the offer and then subsequently agreed to participate in a program
broadcast on October 23, 1992. See Attachment C-2 at 2.



broadcasting the nationally syndicated Rush Limbaugh radio

program, WBT effectively broadcast three hours a day of unpaid
advertising for the Bush-Quayle campaign and thereby made a
prohibited in-kind contribution. Attachment D-1. On November 30,
1992, sShapiro amended his complaint, alleging that Limbaugh was in
& business relationship with Roger Ailes, a consultant to former
President Bush’s 1988 campaign, and that Bush and then-Vice
President Quayle appeared on the Limbaugh program while other
candidates for President and Vice President did not. Attachment
D-2.

WBT is licensed by the FCC, and is owned not by any party,
candidate or committee but by Jefferson-Pilot Communications Co.,
a North Carolina media corporation. In a sworn affidavit in
response to the complaint, Richard Jackson Whitt, WBT'’s general
manager, stated that the Limbaugh program is a nationally
syndicated "call-in" talk show broadcast for three hours every
weekday. On the typical show, Limbaugh "states his opinion on
some subject and then invites callers, who may express opposing or
supporting views. . . . Politics may or may not be discussed on
any given day." Attachment D-4 at 5-6. Limbaugh’s program
therefore appears to be commentary by a third party not employed
by WBT; such third-party commentary is squarely within the
"legitimate press function" of a broadcaster. Advisory Opinion
1982-44. WBT's broadcast of the Rush Limbaugh program thus
appears to be protected by the media exemption, and there appears

to have been no prohibited in-kind corporate contribution for




WA

either Bush-Quayle committee to uccopt.’

Accordingly, this Office
recommends that the Commission find no reason to believe that WBT
Radio, the Bush-Quayle 92 Primary Committee, the Bush-Quayle ’'92
General Committee, and J. Stanley Huckaby, as treasurer of both

committees violated any provision of the Act with respect to MUR

3624, and close the file.

5. MUR 3660
This matter was generated by a complaint received

from Dr. Philip W. Ogilvie of Washington, D. C. against Flower &

Garden magazine. The complaint alleges that Flower & Garden’'s use

of Barbara Bush's picture on the cover of its November 1992 issue

was an illegal in-kind contribution to the presidential campaign

of Mrs. Bush’s husband. Attachment E-1.
As the response of KC Publishing, Inc., the parent of Flower
& Garden, points out, Barbara Bush was a public figure whose
interest in gardening was newsworthy for a general-interest
publication devoted to that topic; the cover picture accompanied

an interview with Mrs. Bush printed inside the magazine.

Attachment E-2. Moreover, Flower & Garden would appear to be a

"bona fide" magazine. From a xerographic copy of the magazine’'s

cover, it would appear that Flower & Garden is in bound pamphlet

form. It is published every other month, and apparently has a

9. Shapiro’s amendment to the complaint, which must be read
broadly even to find an allegation of conduct that would violate
the Act, may be an attempt to allege that through a web of

unsubstantiated relationships between the committees, Ailes, and
Limbaugh, the costs associated with the program constituted

in-kind contributions. No factual support is offered for such an
allegation.




regular subscription price of $12.95 per year, a subscription and
newsstand circulation of more than 570,000, and regular
advertising rates. 1 Gale Directory of Publications & Broadcast
Media 1993 1165. Further, it appears to contain articles of
interest to the general gardening public. Therefore, Flower &
Garden’s interview with Barbara Bush appears to have been within
its legitimate press function.

KC Publishing’s response does not explicitly address the
issue of ownership or control, but no available data suggest that
KC Publishing is a party, committee or candidate. FEC indices

reveal no campaign activity by KC Publishing or publisher John C.

Prebich in the 1992 election cycle. Accordingly this Office

recommends that the Commission find no reason to believe that KC
Publishing, Inc., violated 2 U.S.C. § 441b, and close the file on
MUR 3660.

6. MNURs 3706, 3709, and 3710

These matters were all generated by complaints filed by

10 ;1 MUR 3706, White

William D. White of Pittsburgh, Pennsylvania.
filed a complaint against Lynn Yeakel; the Lynn Yeakel for U.S.
Senate Committee and Sidney Rosenblatt, as treasurer; Senator

Arlen Specter; Citizens for Arlen Specter and Stephen J. Harmelin,

10. White claims to have been an independent candidate for
United States Senator from Pennsylvania in the November 3, 1992
general election. See, e.g., Attachment F-1 at 2. However, White
failed to file a Statement of Candidacy with the Commission for
the 1992 election, and counsel for one of the respondents in these
matters stated upon information and belief that White failed to
qualify for the Pennsylvania ballot. Attachment F-2 at 2.




as tt.l!ur.tlll WDUQ Radio of Pittsburgh; and Kevin Gavin, WDUQ's

news director. The complaint alleges that WpuQ provided free air
time to the Yeakel campaign, and that this constituted an illegal
in-kind contribution. It also implies that Gavin, who is WDUQ's
news director, personally contributed services to the Yeakel
campaign by interviewing Yeakel during the broadcast produced with
WDUQ’s grant of free air time. Additionally, White alleges that
WDUQ’s coverage of Yeakel and Specter’s participation in the
League of Women Voters’ "Citizens’ Jury"” program constituted an
illegal in-kind contribution from WDUQ to both campaigns.
Attachment F-1.

WDUQ'’s general manager, Judy Jankowski, averred in a sworn
affidavit that the station made "free and essentially unrestricted
time" available to all candidates for the U. S. Senate from
Pennsylvania, including White. Attachment F-4 at 2. WDUQ'’s
donation of air time was similar to that approved by the
Commission in Advisory Opinion 1982-44, and to the donation of
free newspaper space held to be within the media exemption in
MUR 486 (cited in AO 1982-44). WDUQ's coverage of the League of
Women Voters’ "Citizens’ Jury" appears to have been spot news
coverage. Moreover, WDUQ is an FCC licensee; therefore, the
broadcasts at issue appear to have been within WDUQ’s legitimate
press function. Additionally, WDUQ appears to be owned not by a

party, committee or candidate, but by Dugquesne University.

11. Senator Specter was the Republican nominee for U. S. Senator
from Pennsylvania in the 1992 general election, and Yeakel was the
Democratic nominee. Senator Specter was re-elected, receiving 51
percent of the vote to Yeakel’s 49 percent.




«30=
Attachment F-4 at 1. Accordingly, this Office recommends that the
Commission f£find no reason to believe that WDUQ Radio or Kevin
Gavin violated any provision of the Act with respect to MUR 3706.
Because there appears to have been no prohibited contribution to

accept, this Office further recommends that the Commission find no

reason to believe that Lynn Yeakel, the Yeakel for Senate
Committee or Sidney Rosenblatt, as treasurer, Senator Arlen
Specter, or Citizens for Arlen Specter or Stephen J. Harmelin, as
treasurer violated any provision of the Act with respect to

MUR 3706 and close the

file.

In MUR 3709, White filed a complaint against Yeakel, the

Yeakel committee, and WPXI-TV of Pittsburgh. The complaint

alleged that WPXI’'s hour-long broadcast of a "call-in" interview

featuring Yeakel constituted an illegal in-kind contribution from

WPXI to the Yeakel campaign. Attachment G-1. On December 2,

1992, White amended his complaint to name each of the program’s

advertisers as respondents, and, on January 8, 1993, White again
amended his complaint to name as a respondent Willoughby
Communications, an advertising agency that acted as purchasing

12

agent for one of the advertisers. The amendments alleged that

The advertiser respondents in MUR 3709 are:

Lawrence Convention Center
Monro Muffler/Brake

Welch Foods, Inc.
Richardson-Vicks, Inc.
MAACO

Quality Furniture Co.
Edgar Snyder and Associates
Red Lobster Restaurants
International Paper Co.
Turnpike Toyota



- -21-
the advertisers’ sponsorship of the program constituted illegal
in-kind contributions to the Yeakel campaign. Attachments G-2 and
G-3.

WPXI responds that the program about which White complains
was a "regularly scheduled news program." Attachment G-4 at 1.
Confirming this assertion, all of the advertiser respondents
contend that they bought time on WPXI news programming generally,
and had no knowledge (much less intent) that they were buying time
on a broadcast featuring Yeakel. For instance, respondent Monro
Muffler/Brake asserted that "one spot was ordered to run every
other week from July 11 through October 3, 1992 in the WPXI
Saturday morning ‘news block’ between 8 a.m. and 12 p.m."
Attachment G-6. The specific placement of advertisements within
that time period was apparently left up to WPXI.

Regularly scheduled news programs are protected by the media
exemption. Moreover, WPXI is an FCC licensee and does not appear
to be owned or controlled by a party, committee or candidate.
Accordingly, it appears to be within the media exemption, and this
Office recommends that the Commission find no reason to believe
that WPXI-TV violated any provision of the Act with respect to
MUR 3709.

As discussed supra at 6, non-political advertising on or

sponsorship of material which qualifies for the media exemption is

(Footnote 12 continued from previous page)
West Penn Power Co.
Cinema World, Inc.
Medic Alert
General Mills, Inc.
Willi’'s Ski Shop




-22-
not prohibited by 2 U.S.C. § 441b, provided that the advertiser
exercises no editorial control over the content of the exempt
material. Because none of the advertiser respondents appeared to

exercise editorial control over the content of WPXI's interview

with Yeakel, this Office recommends that the Commission find no
reason to believe that any of the advertiser respondents or
Willoughby Communications vioclated any provision of the Act.

Finally, beczuse there appears to have been no prohibited in-kind

contribution, this Office recommends that the Commission find no
reason to believe that Lynn Yeakel or the Lynn Yeakel for Senate
Committee, or Sidney Rosenblatt, as treasurer, violated any
provision of the Act with respect to MUR 3709 and close the file.
In MUR 3710, White filed a complaint against Senator

Specter, the Specter committee, and WPXI. The allegations were

substantially the same as those involving Yeakel, the Yeakel

committee, and WPXI in MUR 3709. Attachment H-1. However, unlike
in MUR 3709, White did not name individual advertisers on the
program as respondents. The allegations and responses in MUR 3710
are sufficiently similar to those in MUR 3709 for the same
analysis to apply. Accordingly, this Office recommends that the
Commission find no reason to believe that any respondents violated
any provision of the Act with respect to MUR 3710 and close the

file.

III. RECOMMENDATIONS

A. With respect to MUR 3483:

1. Find no reason to believe that KXIC Radio, the U. §.
Small Business Administration, George Bush, or the
Bush-Quayle '92 Primary Committee or J. Stanley Huckaby,

as treasurer, violated any provision of the Act.



-23-

Approve the appropriate letters.
Close the file.

With respect to MUR 3605:

Find no reason to believe that WVOJ Radio violated
2 U.S.C. § 441b, and close the file with respect to WVOJ
radio.

Find reason to believe that the Committee to Elect Andy
Johnson and Andrew E. Johnson, as treasurer, violated

2 U.8.C. § 441d(a)(1).

Approve the attached Factual and Legal Analysis.

Approve the appropriate letters.

With respect to MUR 3615:

Find reason to believe that WJXT-TV violated 2 U.S.C.
§ 441b(a).

Find reason to believe that the Clinton-Gore ’'92
Committee and Robert A. Farmer, as treasurer, knowingly
violated 2 U.S5.C. § 441b(a) and violated 26 U.S.C.

§ 9003.

Approve the attached Factual and Legal Analyses.
Approve the appropriate letters.

With respect to MUR 3624:

Find no reason to believe that WBT Radio, the
Bush-Quayle ’92 Primary Committee, the Bush-Quayle '92
General Committee, or J. Stanley Huckaby as treasurer of
both committees, violated any provision of the Act.
Approve the appropriate letters.

Close the file.

With respect to MUR 3660:

Find no reason to believe that KC Publishing, Inc.,
violated 2 U.S.C. § 441b.

Approve the appropriate letters.

Close the file.




With respect to MUR 3706:

Find no reason to believe that WDUQ Radio, Kevin Gavin,
Lynn Yeakel, the Lynn Yeakel for U. S. Senate Committee
or Sidney Rosenblatt, as treasurer, Arlen Specter, or
Citizens for Arlen Specter or Stephen J. Harmelin, as
treasurer, violated any provision of the Act.

Approve the appropriate letters.

Close the file.

With respect to MUR 3709:

Find no reason to believe that Lynn Yeakel, the Lynn
Yeakel for U. S. Senate Committee or Sidney Rosenblatt,
as treasurer, WPXI-TV, Lawrence Convention Center, Monro
Muffler/Brake, Welch Foods, Inc., Richardson-Vicks,
Inc., MAACO, Quality Furniture Co., Edgar Snyder and
Associates, Red Lobster Restaurants, International Paper
Co., Turnpike Toyota, West Penn Power Co., Cinema World,
Inc., Medic Alert, General Mills, Inc., Willi’'s Ski
Shop, or Willoughby Communications violated any
provision of the Act.

Approve the appropriate letters.
Close the file.

With respect to MUR 3710:

Find no reason to believe that Arlen Specter, Citizens
for Arlen Specter or Stephen J. Harmelin, as treasurer,
or WPXI-TV violated any provision of the Act.

Approve the appropriate letters.

Close the file.

Lawrence M. Noble
General Counsel

¢ 11|43

Date [

Lois G. Lgrner ’
General Counsel




BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION

In the Matter of
MUR 3615

Clinton/Gore "92 Committee and
Robert A. Farmer, as treasurer;
WJIXT-TV.

CERTIFICATION

I, Marjorie W. Emmons, recording secretary for the

Federal Election Commission executive session on May 25,

1993, do hereby certify that the Commission decided by a

vote of 5-0 to take the following actions in MUR 3615:

: B Find reason to believe that WJXT-TV
violated 2 U.S.C. § 441b(a).

Find reason to believe that the
Clinton-Gore '92 Committee and

Robert A. Farmer, as treasurer,
violated 2 U.S5.C. § 441b(a) and
violated 26 U.S.C. § 9003.

Approve the Factual and Legal Analyses
recommended in the General Counsel’s
report dated May 17, 1993.

Take no further action with respect to
these violations and close the file in
this matter.

(continued)




Federal Election Commission
Certification for MUR 3615
May 25, 1993

Direct the Office of General Counsel to
send appropriate letters, and that the

letters to the respondents contain
admonishment language.

Commissioners Aikens, Elliott, McGarry, Potter, and

Thomas voted affirmatively for the decision;

Commissioner
McDonald was not present at the time of the vote.

Attest:

cretary of the Commission




FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINCTON DC 20463

JUNE 9, 1993

CERTIFIED MAIL
EIPT REQUESTED

Don Brewer, Jr., County Chairman
Republican Executive Committee

Republican Party of Florida--Duval County
9550 Regency Square Boulevard Suite 711
Jacksonville, FL 32225

RE: MUR 3615
Dear Mr. Brewer:

This is in reference to the complaint you filed with the
Federal Election Commission on September 21, 1992, concerning
WJIXT-TV and the Clinton-Gore 92 Committee and Robert A. Farmer,
as treasurer.

Based on that complaint, on May 25, 1993, the Commission
found that there was reason to believe WJIXT-TV and the
Clinton-Gore ‘92 Committee and Robert A. Farmer, as treasurer,
violated 2 U.S.C. § 441b(a), a provision of the Federal Election
Campaign Act of 1971, as amended, and also found that there was
reason to believe that the Clinton-Gore 92 Committee and
Robert A. Farmer, as treasurer, violated 26 U.S.C. § 9003 of
Chapters 95 and 96 of Title 26, U.S. Code. However, after
considering the circumstances of this matter, the Commission
determined to take no further action against WIJXT-TV and the
Clinton-Gore '92 Committee and Robert A. Farmer, as treasurer, and
closed the file in this matter on May 25, 1993.

This matter will become part of the public record within 30
days. The Federal Election Campaign Act of 1971, as amended,
allows a complainant to seek judicial review of the Commission’s
dismissal of this action. See 2 U.S.C. § 437g(a)(8).

If you have any questions, please contact me at (202)
219-3400.

Sincerely,

)2%??,f( /45%%23ﬁ29’/’

<" Eric 8.  Brown
Paralegal Specialist

Enclosure
General Counsel’s Report




?

I~
™~
e
-
=)
&
e

FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGTON DO 20461

JUNE 9, 1993

Philip S. Friedman, Esq.
Deputy General Counsel
Ross & Hardies

888 16th Street, N.W.
Washington, DC 20006

RE: MUR 3615
Clinton-Gore '92
Committee and
Robert A. Farmer, as treasurer

Dear Mr. Friedman:

On May 25, 1993, the Federal Election Commission found reason
to believe that Clinton-Gore '92 Committee, Inc. ("the Committee™)
and Robert A. Farmer, as treasurer, violated 2 U.S.C. § 441b(a), a
provision of the Federal Election Campaign Act of 1971, as
amended, and 26 U.S.C. § 9003 of Chapters 95 and 96 of Title 26,
U.S. Code. However, after considering the circumstances of this
matter, the Commission also determined to take no further action
and closed its file. The General Counsel’s Report, which formed
basis for the Commission’s finding, is attached for your
information.

The Commission reminds you that the use of WJXT's property by
the Clinton campaign to set up TVs and erect a tent to shelter the
TVs and Clinton supporters appears to be a violation of 2 U.S.C.

§ 441b(a) and 26 U.S.C. § 9003. You should take immediate steps
to insure that this activity does not occur in the future.

The confidentiality provisions at 2 U.S.C. § 437g(a)(1l2) no
longer apply and this matter is now public. 1In addition, although
the complete file must be placed on the public record within 30
days, this could occur at any time following certification of the
Commission’s vote. If you wish to submit any factual or legal
materials to appear on the public record, please do so as soon as
possible. While the file may be placed on the public record




Philip S. Friedman, Esq.
Page 2

before receiving your additional materials, any permissible
submissions will be added to the public record upon receipt.

If you have any questions, please contact Eric S. Brown, the
staff member assigned to this matter, at (202) 219-3400.

Sincerely,

—

Scott E. Thomas
Chairman

Enclosure
General Counsel’s Report




FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINCTON DC 20363

JUNE 9, 1993

Elliott Schudler

Covington & Burlington

1201 Pennsylvania Avenue., N.W.
P.0. Box 7566

Washington, DC 20044

RE: MUR 3615
WIXT-TV

Dear Mr. Schudler:

On May 25, 1993, the Federal Election Commission found reason
to believe that your client, WJXT-TV, violated 2 U.S5.C. § 441b(a),
a provision of the Federal Election Campaign Act of 1971, as
amended ("the Act"). However, after considering the circumstances
of this matter, the Commission also determined to take no further
action and closed its file. The General Counsel’s Report, which
formed a basis for the Commission’s finding, is attached for your
information.

The Commission reminds you that the use of WJXT's property
for the Clinton campaign to set up TVs and erect a tent to shelter
the TVs and Clinton supporters appears to be a violation of
2 U.S5.C. § 441b(a). Your client should take immediate steps to
insure that this activity does not occur in the future.

The confidentiality provisions at 2 U.S5.C. § 437g(a)(12) no
longer apply and this matter is now public. In addition, although
the complete file must be placed on the public record within 30
days, this could occur at any time following certification of the
Commission’s vote. If you wish to submit any factual or legal
materials to appear on the public record, please do so as soon as
possible. While the file may be placed on the public record
before receiving your additional materials, any permissible
submissions will be added to the public record upon receipt.

If you have any questions, please contact Eric S. Brown, the
staff member assigned to this matter, at (202) 219-3400.

Sincerely,

Scott E. Thomas
Chairman

Enclosure
General Counsel’s Report




FEDERAL ELECTION COMMISSION
WASHINCTON, DC 20463

IS ISTEBD FMR# _ 3615

DATE FILED E/38  cuerano. 4

CAMERAMAN £.£.5.

35

n
<
.
-
<




